Olyckligt val av ordförande för Europaparlamentet

Antonio Tajani, den konservativa partigrupperingen EPP:s kandidat, väljs idag av allt att döma till ordförande för Europaparlamentet. Miljöpartiets fyra EU-parlamentariker beklagar valutgången och de utsikter som öppnar sig efter att EPP och den liberala grupperingen ALDE gjort en överenskommelse under bordet.

Avtalet mellan de konservativa och liberalerna undergräver förtroendet för Europaparlamentet, menar MP:s ledamöter.

- Det gäller att minnas att Tajani i tiderna var Berlusconis regeringstalesman och att hans syn på exempelvis på aborträtten och hbtq-personers och kvinnors rättigheter ligger ljusår från en nordisk position, säger Bodil Valero, Max Andersson, Linnéa Engström och Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för MP.

- Det är den liberala grupperingen, med Cecilia Wikström, Fredrick Federley och Jasenko Selimovic, som i sista hand säkrar valet av Tajani. Med tanke på vad allt Tajani står för är det en motbjudande koalition. Tajani har bland annat hävdat att barn till homosexuella får psykiska problem, säger MP:s ledamöter.

MP:s EU-parlamentariker är dessutom mycket oroade över utvecklingen mot en europeisk försvarsunion, som EPP och ALDE säger att de ska driva tillsammans.

Antonio Tajani efterträder den tyske socialdemokraten Martin Schulz som talman för Europaparlamentet.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201