Peter Eriksson: Äntligen ett steg mot fungerande utsläppshandel

Imorgon går en överenskommelse till nytt utsläppshandelssystem till omröstning i Europaparlamentet i Strasbourg. Det handlar om att medlemsländerna behöver ett omarbetat verktyg på EU-nivå för att komma till rätta med koldioxidutsläppen.

- Äntligen! Genom att skapa en reserv tar EU ett steg i riktning mot att skapa ett utsläppssystem som fungerar, säger Peter Eriksson, Europaparlamentariker för Miljöpartiet. Det sker tack vare att Europaparlamentet har tagit sitt ansvar i frågan.

Tydliga förbättringar har gjorts i EU-kommissionens ursprungliga förslag, som var förvånansvärt svagt och skulle inte ha medverkat till att få igång ett fungerande system för utsläpp genom ett pris på koldioxid för industrin, menar Eriksson.

- Det här kommer inte att räcka. För att EU ska få ett verktyg som verkligen bidrar till att minska utsläpp är ytterligare steg nödvändiga. Vi har fortfarande ett enormt överskott av utsläppsreserver. Jag välkomnar därför att EU-kommissionen nästa vecka ska komma med ett nytt förslag för att få utsläppshandeln att fungera, fastslår Peter Eriksson.

Peter Eriksson har varit så kallad skuggrapportör i ärendet i Europaparlamentets industriutskott.

Utsläppshandel är ett ekonomiskt styrmedel för att kunna möta kraven på minskade utsläpp av växthusgaser. Det nuvarande systemet har blivit ineffektivt som en följd av ett överskott av utsläppsrätter och för låga priser.

Carita Pettersson, Pressekreterare, +32 472 764201