Peter Eriksson: Talmannen skadar Europaparlamentets anseende

Europaparlamentets talman Martin Schulz beslöt igår på eget bevåg att skjuta upp omröstningen om handelsavtalet mellan EU och USA, TTIP. Schulz utnyttjade en sällan använd paragraf om antalet ändringar som lagts till förslaget. Talmannens manövrer vittnar om att han agerar i snäva partipolitiska intressen på grund av konflikter inom den socialdemokratiska partigruppen.

Parlamentets talman Martin Schulz agerande i frågan skadar Europaparlamentets anseende, säger Peter Eriksson. Det är uppenbart att talmannen spelar ett politiskt spel på de folkvaldas bekostnad. Vi borde ha fått rösta om och debattera TTIP, menar Eriksson. Men utgången av omröstningen om TTIP var osäker som en följd av att den socialdemokratiska gruppen var splittrad och kunde ha avgjort omröstningen så att skiljedomsmekanismen ISDS skulle ha fallit bort.

Omröstningen om TTIP skulle ha hållits idag. Utgången var osäker i och med att de stora partigrupperna, framför allt socialdemokraterna, var splittrade i ärendet. I morse röstade parlamentet med knapp marginal för att också debatten om handelsavtalet skjuts fram till en senare tidpunkt. Rösterna föll 183-181. De gröna ledamöterna och övriga grupper som förhåller sig mer kritiskt till avtalet röstade emot en uppskjutning.

Europaparlamentets roll är avgörande vid godkännandet av handelsavtalet mellan EU och USA. Ärendet går nu tillbaka till handelsutskottet. En behandling i plenum är att vänta tidigast vid en minisession i Bryssel i slutet av månaden.

Carita Pettersson, Pressekreterare