Peter Eriksson lät testa sin glyfosathalt

Ett beslut om förlängning av försäljningstillståndet för glyfosat väntas i morgon. Glyfosat är en aktiv substans i många ogräsbekämpningsmedel, bl.a. Roundup. Europaparlamentet röstade nyligen för en rekommendation i vilken man vill att tillståndet förlängs med högst sju år och efterlyste kraftiga begränsningar i användningen. Gröna gruppen och Miljöpartiet var helt emot en förlängning. EU-kommissionens förslag har varit att användning ska vara tillåten fram till år 2031.

- Jag lät testa min glyfosathalt, berättar Europaparlamentariker Peter Eriksson. Resultatet av testet kom förra veckan och ligger på 0,83 ng/ml. Vi var drygt fyrtio ledamöter i Gröna gruppen i Europaparlamentet som beslöt oss för att låta kontrollera hur mycket glyfosat vi har fått in i kroppen via olika livsmedel.

Peter Eriksson tycker att glyfosat inte alls hör hemma i människokroppen. Det finns gott om forskning som talar för att glyfosat innebär tydliga hälsorisker. Att besluta att substansen ska få förlängt försäljningstillstånd är ansvarslöst.

-Det är obehagligt att det finns gifter i kroppen. Försiktighetsprincipen borde tillämpas. Så länge vi inte med säkerhet kan säga att glyfosat inte är cancerframkallande borde preparat med substansen inte få förlängt försäljningstillstånd i EU, säger Peter Eriksson.

Peter Eriksson är Europaparlamentariker för Miljöpartiet och medlem i bl.a. parlamentets jordbruksutskott.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201