Skärpta men otillräckliga regler för lobbyister

Idag har EU-parlamentet antagit skärpningar i reglerna för lobbyister.

- Ett litet steg framåt, men de viktigaste problemen finns kvar, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Sedan 2011 finns ett frivilligt öppenhetsregister för lobbyister.

-Vi har idag uttalat oss för att det ska vara obligatoriskt för lobbyister att registrera sig, säger Carl Schlyter. Det är vår uppmaning till ministerrådet och kommissionen.

Bland lobbyisterna dominerar storföretagen totalt och de mest aktiva är de som vill bevara gammal teknik och ohållbara lösningar. Carl Schlyter har arbetat för att lobbyister måste offentliga göra förslag som de lämnat till politiker och att alla dokument som utväxlas mellan lobbyister och politiker ska vara offentliga. Men det lyckades inte.

- Det är bara att beklaga att det inte finns en majoritet för förslag som skulle göra EU mera öppet, säger Carl Schlyter

Men det betänkande som antogs idag skärper kraven på lobbyister på flera punkter.

Lobbyisterna måste klart deklarera vilka intressen man representerar i kontakten med politiker och man får inte gömma sig bakom andra, oregistrerade organisationer. Men inga kännbara sanktioner införs för de som bryter mot reglerna.

- Det är ett litet steg åt rätt håll, men mycket återstår innan man kan tala om transparens och öppenhet kring lobbyism, säger Carl Schlyter. EU har kommit till insikt om problemet med lobbyismen men ännu inte förmått göra något radikalt åt det.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15 eller + 33 3 88 17 5273