Stora skillnader i företagsskattesatser mellan EU-länder visar på behov av reformer

Den gröna gruppen i EU-parlamentet presenterar idag en rapport om hur multinationella storföretag gynnas av skattereglerna i Europa.

I rapporten 'Effective Tax Rates of Multinational Enterprises in the EU' framgår bland annat att den effektiva skattesatsen för multinationella företag i Sverige endast är 13 procent, betydligt lägre än den officiella siffran på 23 procent. Skattesatsen för dessa företag varierar från 2 till 30 procent mellan olika länder i Europa.

Rapporten illustrerar det akuta behovet för medlemsländer att sluta blockera beslut för ökad öppenhet om skattefrågor och få ett genombrott i frågor som offentlig land-för land-rapportering, det vill säga att stora företag skall offentliggöra var de har sin verksamhet och var de betalar skatt.

Rapporten kommer dagen efter det att biståndsorganisationen Oxfam visade att de 26 rikaste personerna i världen äger lika mycket som hälften av jordens befolkning.

Max Andersson, grön EU-parlamentariker, kommenterar:

- Det är orimligt att storföretag betalar mycket lägre skatt än vanliga medborgare och småföretag.

- Frågan om offentlig land-för-land-rapportering är blockerad i ministerrådet av bland annat Sverige. Det är hög tid att regeringen och EU tar krafttag för att storföretagen ska betala sin del till välfärden!

Report: Effective Tax Rates of Multinational Enterprises in the EU (www.greens-efa.eu/en/article/document/effective-tax-rates-for-multination-companies-in-the-eu/)