Vitrysk kärnkraft måste uppfylla höga krav på säkerhet

Europaparlamentet debatterade vid sin session i Strasbourg igår kväll säkerheten vid det nya kärnkraftverk som Vitryssland bygger i omedelbar närhet av EU:s östra gräns. Parlamentarikerna ville veta vad EU- kommissionen har gjort för säkerheten vid kraftverket i Ostrovets, som enligt planerna ska tas i bruk redan år 2018.

-      Det är viktigt att vi har insyn i hur kärnkraftverket byggs och att säkerheten vid kraftverket uppfyller EU:s höga säkerhetsstandarder. Det vitryska kärnkraftverket ligger bara ett stenkast från Norden och Baltikum, 20 km in på vitryskt territorium. Från Ostrovets är det fågelvägen inte långt till den svenska kusten., säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet.

EU-kommissionen är observatör till det vitryska kärnkraftverksbygget. Parlamentarikerna vill bland annat veta vilka åtgärder EU-kommissionen har tänkt vidta för att stresstestet för kärnkraftverket i Ostrovets genomförs i tid.

-      Det är viktigt att EU och medlemsländerna kan kontrollera den information som de vitryska myndigheterna lämnar om kärnkraftverket, driften och säkerheten, att vi vet att den håller streck. Det är bland annat uppgifterna om att kärnkraftverket i Ostrovets uppförs i raskare takt än vad som är brukligt för kärnkraftverk som har väckt oro. Vi befarar att vissa internationella krav på säkerhet inte har tagits med i den vitryska tillståndsprocessen för kärnkraftverksbygget, säger Jakop Dalunde.

Jakop Dalunde har efterträtt Peter Eriksson som Europaparlamentariker. Han är medlem i Europaparlamentets energi- och industriutskott och i jordbruksutskottet, i delegationerna för samarbete mellan EU och Ryssland och Moldavien, samt den så kallade Euronest-delegationen, som fokuserar på samarbetet mellan EU och länder som gränsar till EU i öst.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201