GLÄDJANDE BESKED- ENSAMKOMMANDE FÅR NY MÖJLIGHET ATT STANNA

Idag meddelade Centerpartiet att de kommer att rösta för regeringens förslag på ny lag som kommer ge upp mot 9 000 ensamkommande ungdomar en ny möjlighet att stanna i Sverige.

Miljöpartiet har arbetat hårt med att ta fram lagförslaget sedan vår kongress fattade beslut om det för snart ett år sedan.

- Idag är det många människor i Sverige som andas ut. Unga som levt här i flera år och blivit en del av vårt land och tiotusentals lärare, socialsekreterare, klasskamrater och fotbollstränare som tagit fajten i en tid när hat och hot krymper det öppna samtalet och försöker tysta solidariteten, säger Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet de gröna.

- Vi har arbetat hårt för att få en lösning för de många unga som nu får en chans att stanna i sitt land. Vi hoppades att det skulle finnas tillräckligt med partier som satte humanismen före vart opinionsvindarna blåser för dagen, precis som Centerpartiet gjorde idag, säger Gustav Fridolin.

Nu tar vi ett stort, viktigt steg närmare att ge nära 9 000 ungdomar en ny chans att stanna i Sverige och får fortsätta de liv de har påbörjat. Propositionen ligger nu på riksdagens bord och kommer att beslutas om senare i vår.

Förslaget innebär i korthet att ensamkommande unga som har fått, eller annars skulle få, ett beslut om utvisning ska kunna beviljas uppehållstillstånd om han eller hon:

• sökte asyl senast den 24 november 2015,

• anvisades till en kommun. Det innebär att den som uppgett sig vara ett ensamkommande barn med som bedömts vara uppenbart vuxen vid asylansökan som huvudregel inte omfattas av förslaget.

• har väntat 15 månader eller längre på beslut från Migrationsverket,

• har fått sin asylansökan prövad enligt den tillfälliga lagen (dvs efter den 20 juli 2016)

• har fått beslut som vuxna,

• studerar eller har för avsikt att fortsätta att studera på gymnasiet eller gymnasiesärskolan, på heltid på en annan motsvarande utbildning eller på heltid på en sammanhållen yrkesutbildning inom komvux eller särvux.

• befinner sig i Sverige när ansökan om uppehållstillstånd för studier på gymnasial nivå görs, och

• har genomgått en vandels- och säkerhetsprövning.

Kontakt: Emma Stark, pressekreterare till Gustav Fridolin, tel: 072-551 16 05