Gröna framgångar i friskoleuppgörelsen

Friskolekommittén har enats om ett flertal förändringar som stärker fokus på kvalitet, begränsar vinstuttag och som ökar öppenheten och insynen i Sveriges friskolor. I överenskommelsen ingår bland annat att Miljöpartiets krav på att friskolor inte ska kunna drivas med vinst som främsta syfte nu utreds.

Vår kongress beslutade våren 2012 att den som driver en skola ska göra det i syfte att ge barn och ungdomar en bra utbildning. Inte i syfte att tjäna pengar. Jag är oerhört glad att detta nu kommer vara utrett och klart till valet 2014, säger Mats Pertoft, ledamot i friskolekommittén, (MP).

- Det vi nu är överens om innebär kraftfulla förändringar för ökad öppenhet och insyn i friskolor då vi inför en offentlighetsprincip och meddelarfrihet för anställda i friskolor. Öppenhet är en nyckelfråga för Miljöpartiet och därför är vi extra nöjda med att samtliga partier i kommittén nu står bakom detta, säger Mats Pertoft.

- Elevernas bästa och deras rätt till högkvalitativ utbildning har varit vår utgångspunkt i arbetet i Friskolekommittén. Vi har drivit på och lyckats få igenom många förslag samtidigt som vi vill gå längre i vissa andra avseenden, säger Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson, (MP).

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mats Pertoft, 070-851 80 79