Gröna partier från hela Europa samlas i Karlstad i veckan

Naturkatastrofer och klimatlarm har avlöst varandra den här hösten. Men FN:s klimattoppmöte i Bonn har precis avslutats och viktiga steg har tagits för att sätta Parisavtalet i verket. Nu jobbar Europas gröna partier vidare för att driva på utvecklingen mot en hållbar värld.

För första gången på 10 år samlas en stor mängd europeiska gröna partier i Sverige för att samordna sig inför EU-valet våren 2019. Europeiska Gröna Partiets (EGP) kongress äger rum på Karlstad CCC den 24-26 november och är starten på den europeiska valrörelsen.

Miljöpartiet de Gröna i Sverige är en föregångare i den gröna gemenskapen och det visas ett stort intresse från våra systerpartier att få lära sig mer av vår regeringserfarenhet.

Under helgen kommer det att diskuteras bland annat klimatpolitik, globalisering och Europas framtid. Vice statsminister Isabella Lövin, miljöminister Karolina Skog, utbildningsminister Gustav Fridolin och utrikesminister Margot Wallström deltar i paneldiskussioner och presentationer på scen. Även ledare för flera gröna partier i Europa samt EGP kommer att vara på plats för seminarier, föredrag och mingel.

Mängder med gröna partiföreträdare från hela Europa kommer till Karlstad för en helg fylld av diskussioner, inspiration och valpepp.

Kongressen inleds med en pressträff klockan 11:30 på fredagen 24/11 i kongresscentret, där Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin och EGP:s ordförandepar Reinhard Bütikofer och Monica Frassoni hälsar välkomna och svarar på frågor.

Svenska statsråd på plats i Karlstad:

Gustav Fridolin

Isabella Lövin

Per Bolund

Karolina Skog

Peter Eriksson

Margot Wallström

Presskontakter till statsråd hittar ni här:

Mer info om kongressen och programmet:

För pressfrågor och anmälan kontakta pressansvarig:

Pontus Tengby

Mail: pontus.tengby@mp.se

Var: Karlstad CCC. När: 24-26 november 2017.