Gustav Fridolin och Alice Bah Kuhnke går i Prideparaden

Imorgon lördag går Prideparaden genom Stockholm. Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Miljöpartiet de gröna medverkar traditionsenligt i paraden och i Miljöpartiets sektion går bland annat Gustav Fridolin, språkrör och utbildningsminister, samt Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister.

-          Det är fantastiskt att leva i ett land där den största politiska manifestationen varje år är för kärleken och alla människors rätt att vara sig själva. På Pride firar vi segrarna och vi påminner oss om allt det vi har kvar att göra. Viktigt för mig är att lyfta arbetet för en trygg skola och hur stärkt elevhälsa och normkritiskt arbete kan mota den oroande höga psykiska ohälsan bland unga hbtq-personer, säger Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet och utbildningsminister

-          Regeringen har i veckan meddelat att transpersoner ska inkluderas i lagen om hets mot folkgrupp. Det är ett viktigt steg för ett samhälle där hbtq-personer kan leva sina liv, fria! Men arbetet måste konstant ta nya steg, mycket återstår. Det är mitt viktigaste budskap när jag går i paraden, säger Alice Bah Kuhnke, kultur och demokratiminister.

Prideparaden startar från Kungsholmstorg kl. 13. Miljöpartiet har nummer 67 i paradordningen. Mer information om paraden hittar du här: http://www.stockholmpride.org/festivalen/pride-parade/

Bakgrund

Den rödgröna regeringen har kraftfullt förstärkt arbetet mot diskriminering och för hbtq-personers mänskliga rättigheter

• Från den 1 januari 2017 inkluderar diskrimineringslagen för första gången alla sju diskrimineringsgrunder, alltså även könsöverskridande identitet eller uttryck.
  • Transpersoner ska inkluderas i hatbrottslagstiftningen för att få ett fullgott skydd i lagen. Propositionen kommer läggas under 2017.
  • Ett lagförslag kommer att läggas fram som ger rätt att ansöka om ersättning av staten för personer som steriliserats i samband med könsbyte.
  • Regeringen har tagit de första avgörande stegen för inrättandet av en oberoende institution till skydd för de mänskliga rättigheterna.
  • Regeringen har tillsatt en utredning för att underlätta för stjärnfamiljer. Förslagen kommer under 2017.
  • Riksdagen har på regeringens förslag beslutat att ensamstående ska kunna insemineras inom svensk hälso- och sjukvård. Det gäller från den 1 april i år.
  • Regeringen har drivit på de brottsbekämpande myndigheterna att stärka arbetet mot hatbrott.
  • Regeringen kommer att tillsätta en utredning om transpersoners villkor och situation i samhället.

Presskontakt för Gustav Fridolin

Hanna Hessling 072-557 38 01