JAS-affären med Brasilien är tvivelaktig

- Det är tvivelaktigt att satsa på krigsplan ihop med ett land där var femte lever under fattigdomsstrecket. Dessutom riskerar det att skapa få jobb till en väldigt hög kostnad, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talersperson för Miljöpartiet de gröna.

Miljöpartiet menar att det är problematiskt att Sverige marknadsfört och nu säljer JAS Gripen till Brasilien, där var femte invånare lever under fattigdsomstrecket. Riksdagen har sedan tio år ett enhälligt beslut om att Sverige inom alla politikområden ska bidra till fattigdomsbekämpning i världen.

- Sverige säljer nu vapen till ett land som till stora delar är i behov av att ge mat och god utbildning till sin befolkning. Regeringen nämner inte detta vid ord. Det blir den fattiga brasilianska arbetaren som kommer att få betala. Det är mycket tvivelaktigt, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna.

Miljöpartiet ifrågasätter också argumentet om jobbskapande.

-Det är högst osäkert hur många jobb det här ger. Vi är rädda för att det dessutom blir mycket dyra jobb, säger Peter Rådberg.

Affären kräver vidare omfattande statliga lånegarantier för att kunna vara möjlig, något Miljöpartiet menar kräver att folket, media och riksdagen får full insyn.

-Vapenhandel är en ljusskygg verksamhet, med korruption, mutor och motköp. Vi kräver att regeringen ställer krav på Saab om fullständigt öppenhet och transparens om den här affären. Svenska folket har rätt att veta vart skattepengarna går, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson 070 259 55 50