Miljöpartiet besöker Kallak med Sametinget

I samband med att Sametinget öppnar idag, onsdag, deltar Miljöpartiets Mehmet Kaplan i en resa till Gállok (Kallak), som hotas av planer på gruvbrytning.

– Jag är glad att jag får möjlighet att besöka platsen och träffa de demonstranter som försvarar den, säger Mehmet Kaplan, gruppledare för Miljöpartiet i riksdagen.

I Gállok utanför Jokkmokk har det den senaste tiden pågått protester mot det brittiska företaget Beowulf Minings prospektering för gruvdrift. Området utgör renbetesland för Jåhkågasska sameby.

– Det som gruvnäringen kan ge i fråga om arbetstillfällen och mineraler måste vägas mot samernas rättigheter som urfolk och platsens miljövärden. Om nya jobb i gruvnäringen slår ut långsiktigt hållbara jobb som redan finns inom ren- och besöksnäringen så förlorar lokalsamhället både ur miljöperspektiv och ekonomiskt, säger Mehmet Kaplan.

– Så som lagstiftningen är utformad idag kan man börja provbrytningar innan det överhuvudtaget har prövats om området kan upplåtas för gruvdrift. Det är orimligt, och det visar att både minerallagen och miljöbalken måste moderniseras, säger Mehmet Kaplan.

Resan till Gállok startar från Hotell Jokkmokk klockan 13:30. För ytterligare information kontakta:
Mehmet Kaplan, gruppledare och ledamot i arbetsmarknadsutskottet, tel 070-623 12 34
Mats Dahlberg, ordförande i Miljöpartiet i Norrbotten, tel 070-393 60 55
Hanne Simonsen, pressekreterare, tel 072-560 54 45