Miljöpartiet startar HBTQ-politiskt nätverk

Miljöpartiet de grönas partistyrelse har i helgen inrättat partiets officiella nätverk för homo, bi, trans- och queerpolitiskt aktiva. Till sammankallande har utsetts ordföranden för MP Skåne, tillika vice förbundsordförande för RFSU – Petter Forkstam. Partiet tar därmed ännu ett steg i arbetet för att fortsätta vara en av de mest progressiva för ett modernt och diskrimineringsfritt Sverige. Ett Sverige för alla.

- Miljöpartiet har alltid varit det självklara queerpartiet i svensk politik. Men det finns mycket kvar att göra i samhället innan alla vågar komma ut på sin arbetsplats, att krav ställs på normkritiskt bemötande och alla ges jämlik vård. EU-valet närmar sig och vi kan se tydliga bakslag för hbtq-rättigheter i många europeiska länder. Därför behöver vi vara en tydlig motpol och ta debatten mot främlingsfientligheten och homofobin i vår vardag, säger Petter Forkstam, sammankallande i Grönt HBTQ-nätverk (MP)

- Kampen för allas lika värde måste föras varje dag. I dag på världsaidsdagen påminns vi om behovet av att motarbeta diskriminering av hivsmittade. Rädslan för hiv och hivsmittade minskar om kunskapen ökar. Om hivsmittade inte längre tvingas upplysa sin omgivning om smittan och riskerar bli inlåsta för att de inte talat om smittan för sin sexpartner. Så får vi bort skuldbeläggande av hivsmittade, säger Gunvor G Ericson, folkhälsopolitisk talesperson (MP)

Grönt HBTQ–nätverk samlar medlemmar inom Miljöpartiet som driver HBTQ-politiska frågor. Nätverket syftar till att vara Miljöpartiets interna blåslampa i frågor om utveckling av hbtq-politik i kommuner, landsting och myndigheter när det gäller sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Petter Forkstam, 070-357 58 13