Miljöpartiet vill se en rejäl offensiv för egen el

Idag meddelade regeringen att villaägare med solel ska få skatteavdrag. Miljöpartiet välkomnar beskedet som ett litet steg åt rätt håll, men är kritiska till att att miljontals hushåll i lägenhet stängs ute och att alliansen varken lyssnat på branschen eller satt något mål.

Sverige är i nuläget sämst i EU på solel. En miljon hushåll i Tyskland har sin egen elproduktion från solceller, i Sverige är det bara 700. Idag kom energiminister Hatt (C) med beskedet att villaägare ska få göra skatteavdrag för el från egna solceller.

- Under alliansens sju år vid makten har ingenting hänt. Därför är Sverige sämst i EU. Skatteavdrag är ett litet steg åt rätt håll, men Sverige behöver en rejäl offensiv för att komma ikapp de länder som ligger längst fram, säger Lise Nordin (MP), energipolitisk talesperson.

Miljöpartiet vill att även lägenhetshushåll ska få ta del av stödet. Regeringens förslag gäller bara villaägare.

- Jag förstår inte varför alliansen bara vill ge stöd till folk i villa. Människor i lägenhet kan ha egen el, genom att äga andelar i vindkraft eller solanläggningar, likaväl som villaägare. säger Lise Nordin.

Miljöpartiet vill också genomföra en lagändring om så kallad nettodebitering, så att hushållen ges lagstadgad rätt att kvitta den el man köper mot den överskottsel man säljer till elbolagen. Senast i juni 2013 sa energiminister Hatt (C) att hon förespråkade modellen, som är det som sol- och vindbranschen själva säger skulle få fart på hushållens intresse.

- Regeringen hänvisar nu till att nettodebitering inte är tillåtet enligt EU-regler. Det låter som ett svepskäl, andra EU-länder har redan infört systemet. Min gissning är att Centerpartiet återigen blivit överkörda i alliansen, säger Lise Nordin.

Regeringen saknar också mål för egen el. Miljöpartiet vill se ett mål om att 500.000 hushåll ska kommit igång med egen el inom fem år.

FÖR VIDARE INFORMATION
Lise Nordin, 073 967 29 90