Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson besöker Åre

Janine Alm Ericson (MP), riksdagsledamot och ekonomiskpolitisk talesperson, besöker Åre på måndag den 21 november. Hon ska träffa företagare och lära sig mer om de möjligheter och utmaningar som Åre möter med sin starka besöksnäring och det stora antalet säsongsarbetare.

På programmet står bland annat rundtur i kommunen och besök hos företag som främjar cirkulär ekonomi genom reparationer och minskat matsvinn.

– Besöksnäringen är viktig för Sveriges ekonomi. Jobben växer fram snabbare där än på arbetsmarknaden som helhet. Det är glädjande, men det finns många utmaningar för branschen. Därför har regeringen nu tillsatt en utredning som ska föreslå förbättringar till exempel vad gäller ekologisk hållbarhet, digital tillgänglighet och trafiklösningar, säger Janine Alm Ericson.

– Miljöpartiet strävar också efter att sänka momsen på naturturism och arbetsgivaravgifterna för småföretag, säger Janine Alm Ericson.

Nyligen meddelade Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin att regeringen nu för samtal om att ge SJ ett samhällsuppdrag. Det kan öppna möjligheten att återinföra nattågstrafiken till Åre hela året.

Media är välkomna att närvara vid besök på Åre Skidsport klockan 10:00-11:30. Företaget hyr ut skidor vintertid och lagar och hyr ut cyklar sommartid. Samtal om cirkulär ekonomi och om regeringens satsningar för att göra det billigare att reparera och låna i stället för att köpa nytt.

För mer information, kontakta:
Hanne Simonsen, pressekreterare åt Janine Alm Ericson, tel 072-560 54 45
Katrin Wissing, Miljöpartiet Åre, tel 070 559 56 64,