Pressinformation om Miljöpartiets Dialogkonferens

Dialogkonferensen Nu bygger vi ut Sverige! den 27 februari handlar om hur Sverige ska kunna ta emot fler människor på flykt. Den samlar drygt 300 deltagare från alla delar av Miljöpartiet och ungdoms-, student-, och seniorförbunden. Den äger rum samtidigt på tre platser: Malmö, Västerås och Härnösand. Media är välkomna att närvara under delar av programmet.

Det som ska tas upp är åtgärder för förbättrad kapacitet i mottagandet och snabbare och bättre etablering av flyktingar i Sverige. Det finns redan många goda exempel från kommuner och landsting. De ska spridas, och nya idéer ska utvecklas vidare. Ytterst syftar detta arbete till att den tillfälliga asyllagen ska bli så kortvarig som möjligt.

Bakgrunden till konferensen är regeringens besked i november om tillfälliga restriktiva regler för det svenska flyktingmottagandet. Många medlemmar har efterfrågat möjligheter till dialog med anledning av detta. Dialogkonferensen är inte en beslutande församling utan ett tillfälle till samtal och idéutveckling.

Programmet är gemensamt för de tre orterna. De webbsända passen kan ses på alla tre ställena:

10:00 Inledning, med anföranden av Åsa Romson och Maria Ferm. Webbsänds

10:40 Grupparbeten

12:00 Lunch

13:00 Panelsamtal. Webbsänds

13:45 Grupparbete

15:10 Kaffe

15:30 Panelsamtal. Webbsänds

16:10 Grupparbete

17:10 Summering, anföranden av Gustav Fridolin och Anders Wallner. Webbsänds

17:30 Slut

Media är välkomna att närvara på de tre orterna och bevaka alla delar av programmet utom grupparbetena. För att komma in krävs godkänd presslegitimation. Anmäl dig till hanne.simonsen@riksdagen.se och uppge namn, redaktion samt vilken ort du vill vara på.

För ytterligare information:
Hanne Simonsen, pressekreterare, tel 072-560 54 45, hanne.simonsen@riksdagen.se