Regeringen missar chansen att få ordning på avfallspolitiken

Nästan precis två år efter det att avfallsutredningen presenterade sina förslag kom idag regeringen svar. Miljöpartiet är inte imponerat:

- Alliansen vägrar genom sitt beslut idag att underlätta för människor att sortera och slänga allt sitt avfall på samma ställe, i anslutning till bostaden. Dessutom leder det inte till några miljöförbättringar, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

När det gäller förslagen om elavfall handlar det om att genomföra det som krävs av Sverige enligt ett EU-direktiv (WEEE-direktivet), som dessutom skulle ha genomförts senast 14/2 i år. Producentansvar för textil är något som föreslogs redan av avfallsutredningen, och även om Miljöpartiet välkomnar att Naturvårdsverket får i uppdrag att utreda detta menar Helena Leander (MP), miljöpolitisk talesperson, att regeringen borde ha hunnit längre på två år:

-Att få igång en större återanvändning och återvinning av textilier är en mycket viktigt resursfråga. Två år efter avfallsutredningen borde regeringen ha utrett frågan klart och varit redo att införa producentansvar för textil på riktigt.

Kontakt:

Mikael Ljungblom, pressekreterare, 070-637 58 38