Stina Bergström (MP) om historisk klimatlag: "Miljöpartiets främsta vallöfte"

Idag har regeringen beslutat om förslag till ett nytt klimatpolitiskt ramverk. Det består av nya klimatmål, en klimatlag och ett klimatpolitiskt råd. Ramverket baseras på förra årets överenskommelse inom den parlamentariska Miljömålsberedningen. Lagen och nya klimatmål ska ge Sverige en ambitiös, långsiktig och stabil klimatpolitik. Förslagen i lagrådsremissen bygger på Miljömålsberedningens överenskommelse, som presenterades i två delbetänkanden under 2016. Bakom överenskommelsen står Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, samt i vissa delar även Vänsterpartiet. Miljöpartiets representant i Miljömålsberedningen var Stina Bergström, riksdagsledamot från Värmland och miljöpolitisk talesperson,

- Klimatlagen är historisk. Den har vi miljöpartister kämpat länge för och det är vårt främsta vallöfte. Det här är ett stort beslut för Sveriges unga, våra barn och barnbarn, säger Stina Bergström (MP).

Klimatlagen innehåller grundläggande bestämmelser om regeringens klimatpolitiska arbete. Regeringen ska i budgetpropositionen varje år lämna en klimatredovisning till riksdagen och ta fram en klimathandlingsplan varje mandatperiod. Regeringen föreslår, som ett långsiktigt klimatmål, att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.

- Klimatlagen ska säkerställa att Sverige minskar utsläppen i den takt som behövs för en globalt hållbar utveckling. Vi ser nu oroväckande väderfenomen världen över och vi inledde det nya året med rapporter om värmerekord i arktis. Det visar på hur viktig klimatlagen är och jag är mycket stolt över att ha varit med och tagit fram det här förslaget, säger Stina Bergström (MP).

Regeringen föreslår att klimatlagen träder i kraft 1 januari 2018

Kontakt: