Styrelseledamöter i Arbetsförmedlingen bör avgå omedelbart

Miljöpartiet kräver att ordföranden och en av ledamöterna i Arbetsförmedlingens styrelse avgår omedelbart. De har båda haft uppdrag i företag som påverkas av myndighetens beslut.

– Att sitta i en myndighetsstyrelse och samtidigt driva bolag som direkt påverkas av myndighetens beslut innebär en uppenbar risk för svågerpolitik och korruption, säger Gunvor G Ericson, gruppledare för Miljöpartiet.

Kritiken gäller Arbetsförmedlingens ordförande Christina Johansson, som också är moderat politiker i Hällefors, och styrelseledamoten Joyce Kimwaga Lundin. I mars 2013 beslutade regeringen om ledamöter i Arbetsförmedlingens styrelse. Ordföranden Christina Johansson fick då nytt förtroende trots att det var känt att hon var VD för ett företag som jobbar på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Regeringen uppmärksammade inte heller att styrelseledamoten Joyce Kimwaga Lundins verksamhet tagit emot nära en halv miljon kronor från arbetsförmedlingen åren 2011–2012.

– Före valet gjorde regeringen utfästelser om ökad öppenhet, transparens och kompetens i utnämningspolitiken. Man kan bara konstatera att regeringen på inget sätt uppfyller de löftena. Både Christina Johansson och Joyce Kimwaga Lundin bör avgå med omedelbar verkan och regeringen ta ansvar för att de ledamöter som utses i myndighetsstyrelser inte sitter på dubbla stolar, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Gunvor G Ericson, gruppledare för Miljöpartiet, tel 070 795 22 80