Svagt EU-klimatförslag utan svenskt ledarskap

Miljöpartiet kritiserar EU-kommissionens förslag på ny klimat- och energipolitik, som kom i dag. Språkröret Åsa Romson riktar stark kritik mot att statsminister Fredrik Reinfeldt brustit i ledarskap och bidragit till att försvaga förslaget.

För att ta sin del av ansvaret för att undvika en global uppvärmning på över två grader, måste EU:s utsläpp minska med minst 60 procent till år 2030. Men EU-kommissionen föreslår idag bara 40 procents minskning.

– Förslaget hotar världens arbete för att rädda klimatet. EU-kommissionen tar ett steg bakåt i ett läge när EU måste kliva fram, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

Inför beslutet skickade åtta länder, däribland Tyskland och Frankrike, ett gemensamt brev till EU-kommissionen med högre krav. Sverige ställde sig utanför.

- Jag beklagar djupt att Fredrik Reinfeldt inte stått upp för klimatet i EU. Sverige behöver visa ledarskap för en stark klimatpolitik, som får flera globala aktörer att följa efter. Det kräver en ny regering, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

EU-kommissionen föreslår ett mål om 27 procent förnybar energi till 2030, ej nationellt bindande, samt att målet om minskat energislöseri helt skrotas.

– Det är anmärkningsvärt att kommissionen idag släpper en studie som visar att bindande mål för energibesparingar och mer förnybar energi ger bättre miljö, bättre ekonomi och fler jobb – men samtidigt struntar i att presentera just sådana mål. Dessutom är det allvarligt att kommissionen inte sätter gränser för miljöskadlig borrning efter skiffergas, säger Isabella Lövin.

FÖR VIDARE INFORMATION
Sven Elander, pressekreterare Åsa Romson, 072 202 45 88