Vårbudget för klimatansvar, ökad kunskap och nya jobb

I dag presenterar Miljöpartiet sin sista skuggbudget före valet. Det är en fullt finansierad budget med stora åtaganden för att förstärka välfärden och möta den hotande klimatförändringen.

Under alliansregeringen har arbetslösheten ökat, och ligger nu på åtta procent. Långtidsarbetslösheten bland unga har fördubblats och över 100 000 unga har varken jobb eller går i skolan.

– Våra investeringar leder till 30 000 nya jobb på några års sikt. Vi sätter också in kraftfulla åtgärder för att ge jobb eller skola åt 50 000 unga. Det riktar stödet till dem som idag står längst från arbetsmarknaden, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Per Bolund.

De senaste åren har svenska elevers skolresultat sjunkit dramatiskt. Det visar OECD:s PISA-undersökningar. Lärarnas löner har halkat efter och deras arbetssituation har blivit allt mer ohållbar, med allt mindre tid för eleverna.

– Vi vill ge eleverna mer tid med sina lärare, och vi vill återupprätta läraryrket. Därför satsar vi 11,7 miljarder kronor mer än regeringen på att höja lärarlönerna och på att anställa 10 000 nya medarbetare i skolan, säger Per Bolund.

I dagarna kom en nya rapport från FN:s klimatpanel IPCC. Den visar att det är helt nödvändigt att världens länder nu snabbt minskar klimatutsläppen. Under regeringen Reinfeldt har det producerats sex stora klimatutredningar, men ingen har lett till skarpa förslag.

– Miljöpartiet möter klimatutmaningen med kraftfulla åtgärder. Varje år vi väntar gör klimatförändringen värre och kostnaden högre. Vi måste bygga upp ett hållbart transportsystem och satsar därför fem gånger mer på järnväg än på väg. Vi lägger stora summor på energieffektivisering och förnybar energi. Dessutom föreslår vi en klimatlag, med tvingande mål för utsläppsminskningar.

I Miljöpartiets budget finns ökade utgifter på drygt 27,4 miljarder kronor, och motsvarande intäkter. Budgeten är fullt ut finansierad, krona för krona, bland annat med höjda miljöskatter och höjd skatt för personer med höga inkomster. Den senare finansierar satsningar på skolan.

Budgetmotionen i sin helhet finns på www.mp.se/

För mer information:
Hanne Simonsen, pressekreterare, tel. 072-560 54 45