Fazer fyller 120 år – Vi firar tillsammans

Den 17 september 1891 förverkligade Karl Fazer sin dröm och öppnade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan 3 i Helsingfors. Den unge Karl var ivrig - skulle finländarna tycka om smakupplevelserna som han skapat influerad av världens rådande trender? Nu, 120 år senare, är Fazer ett framgångsrikt internationellt företag och Finlands mest ansedda varumärke. Idag, på Karls dag, bjuder Fazer alla att ta del av jubileumsåret.

"Konsumenterna, våra kunder och vår personal har varit med om att bygga upp Fazers framgång i 120 år. Därför vill vi nu tacka dem och dela vårt jubileumsår med alla", säger Fazers koncernchef Karsten Slotte.

Fazer är än idag ett familjeföretag som skapar nya smakupplevelser i Karl Fazers anda. Hörnstenarna i verksamheten är hög kvalitet och ansvar. Det som gör Fazer unikt är de älskade varumärkena, företagets image som arbetsgivare samt den internationellt starka marknadspositionen.

"Jag är stolt över att representera den fjärde generationen i ett så här fint företag. Företaget är i goda händer och har kontinuitet", konstaterar Majlen Fazer.

Alla kan delta i jubileumsåret på olika sätt - i Finland inleds firandet med tre olika evenemang. Läs mer på www.fazer.fi/120.

120 jubilarer varje månad

Fazer vill dela sin 120-årsfest med alla finländare och efterlyser därför varje månad 120 jubilarer som firar sin födelsedag. Alla kan föreslå födelsedagsbarn via Fazers jubileumsårs webbsida. Fazer väljer sedan ut 120 jubilarer per månad som uppmärksammas med en läcker hälsning.

Jubileumsårets brödtävling

Fazer har långa traditioner av innovation. Karl Fazer sökte ständigt inspiration till nya produkter bland trenderna i världen. Under Fazers jubileumsår kan alla hemmabagare delta i festyran genom att skapa det bästa brödreceptet. Brödet som bakas med vinnarreceptet säljs från och med hösten i Fazers butiksbagerier runt om i Finland. Bagaren som skapat det läckraste brödet får en utlandsresa i Karl Fazers fotspår. Jubileumsårets brödtävling startar den 17 februari på www.fazer.fi/120.

Digitalhistorik – Smakhistorier

Historier om smak är den första företagshistorik som skrivs tillsammans med finländarna. Alla kan dela med sig av sina egna Fazer-minnen, historier och fotografier från olika decennier. På historiksidorna kan man också göra en tidsresa till gamla reklamer och nostalgiska produkter. Minnen kan skickas in från och med den 28 januari via Facebook.com/fazersuomi.

Fazers tupp återvänder jubileumsåret till ära

Fazers egen tupp från 1948 symboliserar Fazers 120-årsjubileum. Den alerta tuppen är en symbol för tradition och kvalitet. Fazer har använt den ända fram till 1980-talet.

Under medeltiden var tuppen en vanlig syn på bland annat ABC-bokens omslag. Den lockade barnen till kunskap genom att lägga något gott under deras kudde. Nu pryder tuppen bland annat Fazers Sachertårta.

Jubileumsåret till ära skenar tuppen på spårvagnsspåren i Helsingfors i Fazers jubileumsspårvagn. Fazer använde spårvagnarna redan år 1896 för sin reklam.

Tilläggsinformation

Ulrika Romantschuk, direktör, kommunikation och intressegruppsrelationer, tel. 040 566 4246

Nina Törhönen, chef, intressegruppsrelationer, tel. 040 509 3792

Intervjuönskemål

kommunikationschef Satu Ikäheimo, tel. 050 380 4996

Bildmaterial
www.fazer.fi/kuvapankki och sedan ”press”, ”Fazer 120 years”

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var över 1,4 miljarder euro år 2009. Koncernen har ca 17 000 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland.  Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.