Flybe förbättrar tidtabellerna för Mariehamnrutten

Nya tidtabeller för flygrutten mellan Mariehamn och Helsingfors lanseras den 3 november. Beslutet att ändra tidtabellerna fattades efter diskussioner med de åländska samarbetspartnerna.

De nya tidtabellerna möjliggör en längre arbetsdag för dem som reser från Åland till huvudstadsregionen i arbetsärenden. Morgonflyget till Helsingfors avgår i fortsättningen tidigare än förut, och kvällsflyget tillbaka till Mariehamn senare än förut. Tidtabellen har planerats också med tanke på dem som reser från Helsingfors till Åland.

”Antalet passagerare har ökat på den här rutten under hela sommar- och höstsäsongen, men det behövs fortfarande fler passagerare. Vi gör allt vi kan för att trygga en fungerande flygtrafik till och från öriket. Vi hoppas att vi i och med denna förbättring också ska locka åländska affärsresande att i allt högre grad utnyttja flygförbindelsen, som är viktig för Åland”, konstaterar Elina Boman, försäljningschef vid Flybe.

Trafiken mellan Mariehamn och Helsingfors har löpt mycket smidigt under 2014. Flygen har genomförts med 99,9 procents säkerhet och 88 procents punktlighet. Med andra ord har de avgått inom 15 minuter från den tidpunkt som angetts på tidtabellen.

Ny tidtabell från den 3 november

Från Mariehamn till Helsingfors
Avgår 08.55, ankommer 09.45 (må–to)
Avgår 17.35, ankommer 18.25 (må–fr)
Avgår 18.45, ankommer 19.35 (sö)

Från Helsingfors till Mariehamn
Avgår 07.40, ankommer 08.35 (må–to)
Avgår 16.20, ankommer 17.15 (må–fr)
Avgår 17.30, ankommer 18.25 (sö)

Gammal tidtabell

Från Mariehamn till Helsingfors
Avgår 09.55, ankommer 10.45 (må–to)
Avgår 16.35, ankommer 17.25 (må–fr)
Avgår 18.45, ankommer 19.35 (sö)

Från Helsingfors till Mariehamn
Avgår 08.40, ankommer 09.35 (må–to)
Avgår 15.20, ankommer 16.15 (må–fr)
Avgår 17.30, ankommer 18.25 (sö)

Flygen enligt den nya tidtabellen kan bokas på Flybes nya webbsidor på adressen www.flybe.fi.

Tilläggsuppgifter och intervjuförfrågningar:
Flybe Media Desk,
040 450 9490, flybemediadesk@miltton.fi

Flybe Finland, ett finländskt flygbolag grundat 2011, är i dag den största aktören i Finland inom inrikes flygtrafik. Flybe Finlands aktiestock ägs till 60 procent av det brittiska företaget Flybe och till 40 procent av Finnair. Bolaget har sju egna rutter i Baltikum och Norden och opererar en betydande del av Finnairs flyg i Europa och i Finland. Flybe Finlands flotta består av sammanlagt 26 flygplan, och flygbolaget sysselsätter omkring 700 personer i Finland. Flybe Group är Europas ledande regionala flygbolag med sammanlagt 187 rutter i 17 länder.

Taggar: