Nu hittar kvinnorna till pensionsprognosen

Report this content

I dagarna dimper det orange kuvertet ner i brevlådorna. För många kvinnor blir det signalen att se över hela sin pension på Minpension.se.

Det orange kuvertet som just nu skickas till pensionsspararna lockar kvinnor att göra en pensionsprognos.

- Kuvertet verkar vara en väckarklocka. Under den tid det skickas ut är det fler kvinnor än män som registerat sig hos oss, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se.

Den här veckan dimper det orange kuvertet med information om den allmänna pensionen ner i Stockholmsregionen. I kuvertet uppmanar Pensionsmyndigheten pensionsspararna att göra en prognos för hela sin pension på Minpension.se. Webbplatsen är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen.

När kuverten skickas ut ökar trafiken på Minpension.se. Av de 2,3 miljoner registrerade användarna är fortfarande de flesta män, men skillnaderna minskar.

- Det är roligt att kvinnorna hittar till oss. Vi vet att många blir positivt överraskade när de gör sin prognos första gången. Många får en högre pension än de trodde, säger Kristina Kamp.

Den som vill få hjälp att göra sin prognos kan denna vecka bege sig till Centralstationen i Stockholm. Där finns Pensionsmyndigheten på plats och visar hur man ser hela sin framtida pension med hjälp av Minpension.se.

Utöver den allmänna pensionen, som redovisas i det orange kuvertet, har de flesta som arbetar även en tjänstepension. Den som har haft flera olika arbetsgivare har förmodligen flera olika tjänstepensioner, om dessa får du årlig information från valcentralerna.

- Att ha koll på pensionen, gärna ganska tidigt i livet, ökar möjligheten att påverka pensionen så att den blir som du vill ha den. Många kan se att pensionen blir rätt bra och därmed slipper de vara oroliga i onödan. Andra kan fundera på att spara mer eller arbeta längre för att den vägen höja sin framtida pension, säger Kristina Kamp.

För kommentarer och mer information, kontakta

Maria Eklund, kommunikations- och pressansvarig, 08-522 785 42 eller 070-555 83 80
Kristina Kamp, pensionsekonom, 08-522 785 41 eller 070-560 36 92

Pressrum: https://www.minpension.se/press
Presstjänsten i sociala medier: https://www.facebook.com/minpension och https://www.twitter.com/minpension
Kontorsväxel: 08-522 785 40
Postadress: Min Pension i Sverige AB, Box 24043, 104 50 STOCKHOLM
Besöksadress: Karlavägen 108, plan 6 i Stockholm

Om Minpension.se

Minpension.se är en kostnadsfri och oberoende pensionsportal som sammanställer och visar hela din pension, det vill säga din allmänna pension från staten, tjänstepensionen som dina arbetsgivare har betalat för din räkning samt ditt eget eventuella privata pensionssparande. Dessutom kan du göra en pensionsprognos med hjälp av vår räknesnurra. I prognosverktyget kan du göra antaganden och se hur olika livsval påverkar din framtida pension.

Minpension.se är ett unikt samarbete mellan staten och pensionsbolagen. Idag är de 29 största pensionsbolagen med i samarbetet och levererar uppgifter till portalen. Därför kan nio användare av tio se hela sin pension på Minpension.se. Du kan också ta del av dina uppgifter på Minpension.se när du är inloggad på följande pensionsaktörers internetkontor: AMF, Alecta, SPV, KPA, Handelsbanken, Swedbank, Skandiabanken, SPP, Länsförsäkringar och Pensionsmyndigheten.

Det är enkelt att registrera sig. För att vi säkert ska veta vem du är behöver du legitimera dig med hjälp av mobilt BankID, BankID, e-legitimaion eller med den personliga pinkod som du har fått från Pensionsmyndigheten. När du har läst och godkänt portalens användarvillkor hämtar och sammanställer vi dina uppgifter från alla anslutna pensionsaktörer. Vår kundtjänst hjälper gärna till om du har frågor.

Pressrum: https://www.minpension.se/press
Sociala medier:  https://www.facebook.com/minpension   https://www.twitter.com/minpension
Blogg: http://blogg.minpension.se
Kontorsväxel:
Postadress: Min Pension i Sverige AB, Box 24043, 104 50 STOCKHOLM
Besöksadress: Karlavägen 108, plan 6 i Stockholm

Taggar:

Fler kvinnor registrerar sig på Minpension.se under utskicket av orange kuvert.