Nu kan kunder i SEB se hela pensionen på Minpension.se

Nu levererar SEB uppgifter om det privata pensionssparandet IPS till Minpension.se. Därmed får SEB:s kunder möjlighet att se hela sin pension och göra pensionsprognoser via Minpension.se.

Många pensionssparare har valt att spara till pensionen i en bank genom IPS, individuellt pensionssparande. Eftersom de flesta banker* inte levererar uppgifter om IPS till Minpension.se idag, kan bankkundernas helhetsbild av pensionen i många fall inte visas. När SEB idag startar IPS-leveransen ger de sina kunder möjlighet att se hela pensionssparandet efter inloggning på Minpension.se.

-   Vikten av att spara till sin pension ökar och i takt med det behoven av att kunna få en klar och tydlig bild över sitt sparande idag och vad det kan ge i morgon. Individuellt pensionssparande är för många en stor andel av det egna sparandet och därför vill vi göra det möjligt för våra kunder att se även detta i den totalbild som en prognos på Minpension.se kan ge, säger Peder Nateus, chef Affärsutveckling och IT på Pension & Försäkring i SEB.

Totalt förbättras pensionsbilden för cirka 200 000 individer som har valt att privatspara till sin pension hos SEB.

-   Det är viktigt för individen att få en helhetsbild av den egna pensionen för att kunna göra kloka livsval. Därför är det angeläget för oss att också kunna presentera individens pensionssparande i bank. Med hjälp av SEB:s IPS-leverans tar vi ett stort steg framåt och hoppas att fler banker ska se kundnyttan och snart komma efter, säger Anders Lundström, vd på Minpension.se.

* Skandia levererar uppgifter om IPS till Minpension.se sedan juni 2014.

För kommentarer och mer information, kontakta

Anders Lundström, vd, 08-522 785 44 eller 070-509 98 44
Maria Eklund, kommunikations- och pressansvarig, 08-522 785 42 eller 070-555 83 80

Pressrum: https://www.minpension.se/press
Presstjänsten i sociala medier: https://www.facebook.com/minpension och https://www.twitter.com/minpension
Kontorsväxel: 08-522 785 40
Postadress: Min Pension i Sverige AB, Box 24043, 104 50 STOCKHOLM
Besöksadress: Karlavägen 108, plan 6 i Stockholm

Om Minpension.se

Minpension.se ger individuell, enkel och samlad pensionsinformation till alla som tjänar in till pension i Sverige. Minpension.se lanserades 2004 och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen och är ett dotterbolag till Svensk Försäkring. Tillsammans ger vi dig en samlad bild av din intjänade pension samt möjlighet att göra individuella pensionsprognoser. Tjänsten nås direkt på www.minpension.se och på försäkringsbolags och bankers internetkontor samt via Pensionsmyndighetens hemsida. Minpension.se har drygt 2,3 miljoner registrerade användare.

Taggar:

Om oss

På pensionsportalen Minpension.se kan alla som har tjänat in till pension i Sverige logga in och se hela sin pension och göra pensionsprognoser. Verksamheten drivs och finansieras till hälften av staten, till hälften av pensionsbolagen. Det gör Minpension.se till en neutral och oberoende webbportal som är kostnadsfri för användaren. Minpension.se finns både som egen webbplats och som integrerad webb hos andra aktörer, till exempel på Pensionsmyndighetens inloggade sidor och på pensionsbolagens internetkontor.