Utrikes födda riskerar att få låg svensk pension

Report this content

Ny rapport från Minpension.se visar att utrikes födda riskerar att få en lägre pension än sina svenska kollegor trots att de har samma lön före pensionen.

Att börja arbeta och betala skatt tidigt, att ha ett jobb med tjänstepension och sedan jobba på så länge det går ger en bra grundplåt till pensionsinkomsterna. Är du född och uppvuxen i Sverige har du goda förutsättningar att få de här sakerna på plats. Men utrikes födda har inte alltid samma möjligheter.

Pensionens andel av slutlönen är lägre för den gruppen än för dem som är födda i Sverige. Det visar statistik som tagits fram av Minpension.se. Rapporten har gjorts med hjälp av bearbetningar som har utförts av SCB, Statistiska Centralbyrån.

Bland Minpensions användare födda 1951-1959 och med en månadslön före pension på omkring 25 000-30 000 kronor ligger kompensationsgradens median på cirka 53 procent. Motsvarande siffra för födda i Sverige är cirka 62 procent. Skillnaden i pension blir mer än 2 000 kronor i månaden. Siffrorna är ungefär desamma för andra lönenivåer. Skillnaderna består för yngre användare.

-      Även om lönen är densamma så ser vi att den som är född i ett annat land riskerar att få lägre pension än den som är född i Sverige. En del kan ha en pension i andra länder som väl kompenserar för detta, men andra har inte samma förutsättningar, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se

Bland Minpensions snart tre miljoner registrerade användare är gruppen utrikes födda underrepresenterade.

-      Vi tycker att fler borde logga in på Minpension.se och ta reda på hur stor den framtida svenska pensionen kan bli. Vi har även bra tips på hur du kan få information om din pension i andra länder.

Rapporten: Hur stor blir pensionen för utrikes födda

För kommentarer och mer information, kontakta

Maria Eklund, kommunikatör och pressansvarig, 08-522 785 42 eller 070-555 83 80
Kristina Kamp, pensionsekonom, 08-522 785 41 eller 070-560 36 92

Pressrum: https://www.minpension.se/press
Presstjänsten i sociala medier: https://www.facebook.com/minpension och https://www.twitter.com/minpension
Kontorsväxel: 08-522 785 40
Postadress: Min Pension i Sverige AB, Box 24043, 104 50 STOCKHOLM
Besöksadress: Karlavägen 108, plan 6 i Stockholm

Om Minpension.se

Minpension.se ger individuell, enkel och samlad pensionsinformation till alla som tjänar in till pension i Sverige. Minpension.se lanserades 2004 och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen och är ett dotterbolag till Svensk Försäkring. Tillsammans ger vi dig en samlad bild av din intjänade pension samt möjlighet att göra individuella pensionsprognoser. Tjänsten nås direkt på www.minpension.se och på försäkringsbolags och bankers internetkontor samt via Pensionsmyndighetens hemsida. Minpension.se har drygt 2,9 miljoner registrerade användare.

Taggar:

Citat

Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se
Fler borde logga in på Minpension.se och ta reda på hur stor den framtida svenska pensionen kan bli.
Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se