Martin Edlund till BBC: "Energi från tidvatten är Wales nya kolindustri"

BBC Wales rapporterar idag om Minesto och den walesiska sektorn för marin energi. Nyhetsinslaget betonar den enorma potentialen för tidvattensenergi i Storbritannien och understryker att även att branschen åtnjuter betydande stöd från den walesiska regeringen saknas system för prisstöd från den brittiska regeringen.

– Det är dags för den brittiska regeringen att ompröva sin energipolitik, citeras Wales regering.

Minesto och bolagets verksamhet i norra Wales lyfts fram i inslaget och VD Martin Edlund säger till BBC:

– Om du tittar på potentialen för energi från tidvatten i Wales är detta landets nya kolindustri, med den stora skillnaden att denna gång kommer den att vara för evigt.

Nyheten har rullat kontinuerligt på BBC Wales Radios nyhetssändningar under hela morgonen tillsammans med ett särskilt inslag där Sue Barr från branchorganisationen Marine Energy Council bland annat lyfter fram den ekonomiska nyttan som den marina energisektorn levererar till landsbygdsområden som Anglesey i norra Wales där Minesto är verksamma.

Webbversionen av nyhetsrapporten finns att läsa här.