Minesto News Update 30 maj 2018

• Företagspresentation på Aktiedagen Malmö
  • Delårsredogörelse för Q1 publicerad

Minesto värd för ministerbesök

I torsdags hade Minesto äran att välkomna Ken Skates, kabinettssekreterare (motsvarande minister i Sveriges regering) för ekonomi och transporter i Wales regering, vid bolagets brittiska huvudkontor i Holyhead. Kabinettssekreteraren fick en uppdatering av Minestos verksamhet i Wales samt en rundtur för att bland annat se Minestos marina kraftverk DG500.

– Vi hade en mycket inspirerande diskussion med kabinettssekreteraren om rollen och potentialen för marin energi i Wales. Han var verkligen intresserad av att lära känna vår unika teknologi och vår verksamhet i norra Wales bättre, säger Minestos VD Martin Edlund.

Läs mer här.

Andra installationsfasen i Holyhead Deep slutförd

Minesto har slutfört den andra installationsfasen till havs i bolagets DG500-projekt i Wales. Efter att förankringslina, boj med mikronätsystem samt kabel mellan boj och fundament har installerats är nu alla stödjande komponenter och system som behövs för att leverera energi från Minestos första system av den unika Deep Green-teknologin anpassad för storskalig elproduktion på plats.

Läs mer här.

Teknisk analys av Minesto-aktien

I fredagens avsnitt av Trading Direkt görs en teknisk analys av Minesto-aktien. Se analysen här.

Företagspresentation på Aktiedagen Malmö

Minesto deltog den 22 maj på Aktiedagen Malmö. VD Martin Edlund’s presentation från evenemanget finns tillgänglig att se online via den här länken.

Delårsredogörelse för Q1 publicerad

Minesto ABs delårsredogörelse för det första kvartalet 2018 är publicerad. Redogörelsen finns tillgänglig under Investor Relations på Minestos webbplats.

Du får detta utskick för att du har registrerat dig för att ta emot pressmeddelanden från Minesto, eller för att du är en branschkontakt. Se vår Privacy Policy på https://minesto.com/privacy-policy.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. I maj 2015 beviljades Minesto en investering på 13 miljoner euro från Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Welsh European Funding Office, för den kommersiella lanseringen av Deep Green. Minesto grundades år 2007 och bedriver verksamhet i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.