Minesto tecknar avtal med elbolaget SEV för installationer på Färöarna

Det svenska miljöteknikbolaget Minesto har tecknat ett samarbetsavtal med elbolaget SEV, Färöarnas huvudsakliga kraftproducent och eldistributör. Avtalet gäller installation av två kraftverk av Minestos DG100-modell inklusive ett elköpsavtal där SEV förbinder sig att köpa elektriciteten som Minestos marina kraftverk genererar.

Vi är mycket glada över att ha tecknat detta avtal med SEV. De är en kvalificerad kund som är föregångare inom den globala energiomställningen, med en tidvattenresurs i världsklass. Med Minestos teknologi kan de lägga till en förutsägbar och kostnadseffektiv källa till ren energi som har potential att spela en betydande roll i Färöarnas övergång till 100 procent förnybar energi före 2030, säger Martin Edlund, VD för Minesto.

Samarbetsavtalet mellan Minesto och SEV omfattar installation och drift av två kraftverk av Minestos DG100-modell som är en del av bolagets unika havsenergiteknik Deep Green. Kraftverken kommer att vara anslutna till Färöarnas elnät och genom ett elköpsavtal förbinder sig SEV att köpa elektriciteten som kraftverken genererar.

SEV kommer dessutom att tillhandahålla nödvändig infrastruktur såsom nätanslutning och resurser för tillståndsprocesser. Site-utveckling är inledd och en installationsplats har identifierats i Vestmannasund, ett sund i nordvästra delen av Färöarna.

Samarbetet utgör den första fasen i en långsiktig ambition att tillföra Färöarnas energimix ytterligare kapacitet för kraftproduktion ur tidvattenströmmar baserat på Minestos Deep Green-teknologi. Potentialen för detta uppskattas till cirka 30–70 MW installerad kapacitet. Färöarna har satt upp målet att tillgodose nationens hela elbehov, inklusive transport och uppvärmning, genom förnybara energikällor före 2030.

Som en avlägsen ö-nation har vi inte möjlighet att köpa elektricitet från grannländer. Vi måste själva skapa möjligheterna för en hållbar framtid. Därför arbetar vi kontinuerligt med vår färdplan mot 100 procent ren energi. Under det senaste året har vi utfört mätningar av tidvattenströmmar, då energi från tidvatten till rätt kostnad kan utgöra en viktigt bit av pusslet. Vi ser fram emot att utforska den möjligheten vidare tillsammans med Minesto och deras innovativa teknologi för att omvandla energi i tidvattenströmmar till ren elektricitet, säger Hákun Djurhuus, VD för SEV.

Installationen av den första DG100-enheten planeras till slutet av 2019 eller början av 2020, med följande enhet installerad under 2020. Projektet kommer att finansieras genom en kombination av eget kapital och resurser från Minesto och SEV tillsammans med offentliga utvecklingsmedel.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Minesto AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 12 november 2018 kl. 08:00 CET.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet.

Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar.

Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Läs mer om Minesto på www.minesto.com

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/minestomedia

Om SEV

The power company SEV is an inter-municipal community, which is owned by all the municipalities in the Faroe Islands, and therefore by all the Faroese people.

SEV is based on joint and several liability, a democratic organisation. Most of the profit, from sales of electricity, is spent on future developments of supply productions and the power supply system. In this way everybody enjoys the profit, and developments can be carried out parallel to progress in society, which requires more demand for electricity.

SEV is obliged to supply to all citizens, companies, and organisations with power supply 24-hours a day. SEV has sole responsibility for power quality and the power supply system in the Faroe Islands.

Read more at http://www.sev.fo

Citat

Dr Martin Edlund, VD Minesto
Energi från tidvatten till rätt kostnad kan utgöra en viktigt bit av pusslet. Vi ser fram emot att utforska den möjligheten vidare tillsammans med Minesto.
Hákun Djurhuus, VD SEV