Minestos teknologi för tidvattenenergi prisad som branschens mest lovande

I global konkurrens med de mest framstående aktörerna i branschen vann det svenska miljöteknikbolaget Minesto, ledande teknikutvecklare inom tidvattenenergi, på tisdagskvällen priset Most Promising Turbine Concept vid den internationella branschkonferensen International Tidal Energy Summit i London.

International Tidal Energy Summit är den största branschkonferensen inom tidvattenenergi och anordnas 22–23 november i London. Som en del av konferensen uppmärksammas branschens främsta innovationer för kostnadseffektiv förnybar elproduktion. När prisutdelningen gick av stapeln på tisdagskvällen vann Minesto kategorin Most Promising Turbine Concept i global konkurrens med de mest framstående aktörerna i branschen.

I ett första steg hade Minesto tillsammans med tre övriga finalister valts ut av en expertjury. Under tisdagen var det sedan konferensdeltagarna själva som röstade fram Minesto och Deep Green, Minestos teknologi för att producera el ur långsamma tidvattenströmmar, till den prestigefyllda utmärkelsen.

– Vi är mycket glada och stolta över att ta emot priset som branschens mest lovande teknologi. Inte minst för att det är en internationell publik, bestående av branschens egna aktörer, som med detta visar att de ser både bärkraften och potentialen i vår unika teknologi, säger Martin Edlund, VD för Minesto.

Som den unika innovation den är har Deep Green sedan tidigare uppmärksammats och prisats. Minesto har bland annat erhållit Tidal Today Industry Pioneer Award samt Ocean Exchanges The Orcelle Award och 2010 utsåg Time Magazine Deep Green som en av världens 50 främsta uppfinningar.

– För fem år sedan handlade det om en banbrytande uppfinning som precis skulle börja testas i havet. Idag handlar det om en verifierad teknologi som i skarpaste möjliga konkurrens får ett prestigefyllt erkännande från vår globala bransch. Det känns fantastiskt roligt och det är ett kvitto på allt hårt arbete som lagts ned – och hur långt vi har kommit, säger Martin Edlund.

magnus.matsson@minesto.com

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion från långsamma havs- och tidvattenströmmar.

Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda beprövade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar marin energi från relativt långsamma vattenströmmar.

Minesto grundades år 2007 och har kontor i Göteborg, Holyhead, Wales och Portaferry, Nordirland. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Minestos Certified Advisor är G&W Fondkommission. Läs mer på www.minesto.com

Bilder på Minestos ledningsgrupp och Deep Green finns att ladda ned från Minestos webbplats.

Följ Minesto på Twitter: @MinestoAB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Minesto AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 23 november 2016 kl. 08:45 CET.

Citat

Det är en internationell publik, bestående av branschens egna aktörer, som med detta visar att de ser både bärkraften och potentialen i vår unika teknologi.
Martin Edlund, VD
Det känns fantastiskt roligt och det är ett kvitto på allt hårt arbete som lagts ned – och hur långt vi har kommit.
Martin Edlund, VD