• Minesto AB/

Ny innovation förlänger Minestos generiska patentskydd och expanderar bolagets marknadspotential

Det svenska miljöteknikbolaget Minesto har lämnat in en patentansökan i syfte att ytterligare förlänga bolagets generiska patentskydd för dess unika havsenergiteknik Deep Green. Den nya tekniska innovationen expanderar marknadspotentialen för Minestos teknologi, samtidigt som den minskar produktens driftskostnader.

– Innovationen som vi avser att patentera skapar betydande kommersiellt värde för Minesto eftersom den utökar antalet potentiella installationsplatser för bolagets teknologi, samtidigt som den minskar driftskostnaderna och därigenom produktens energikostnad, säger Martin Edlund, VD för Minesto.

Den nya tekniska lösningen som har utvecklats av Minesto gör det möjligt att sätta i och plocka ur bolagets marina kraftverk vid ytan, oberoende av förankringlinans längd. Detta innebär en större flexibilitet kring vilka havsdjup som Minestos system kan installeras på, något som är särskilt intressant på platser med kontinuerliga oceanströmmar.

Minesto har idag tio publicerade patentfamiljer som omgärdar bolagets unika havsenergiteknik Deep Green.

– Denna patentansökan är ett skolboksexempel på Minestos strategi för att förlänga och bredda skyddet av bolagets kärnteknik. Vårt skydd av immateriella tillgångar inkluderar idag fler än 50 godkända patent, vilket gör vår patentportfölj till en av de starkaste – om inte den starkaste – i branschen, säger Martin Edlund.

Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/minestomedia.

Citat

Innovationen som vi avser att patentera skapar betydande kommersiellt värde för Minesto.
Martin Edlund, VD