80 procent fler pensionsprognoser i Skåne under vecka 13

Södra Sverige var sist ut att få Pensionsmyndighetens orange kuvert. I förra veckan var det äntligen dags för kuverten att dimpa ner i brevlådorna i Skåne. Under veckan gjorde boende i länet tillsammans knappt 46 000 pensionsprognoser på Minpension.se. En ökning med 80 procent jämfört med en vecka tidigare.

När boende i Skåne i förra veckan fick sitt orange kuvert med information om den statliga pensionen väcktes nyfikenheten hos många att se hela sin pension. Jämfört med en vecka tidigare loggade nästan dubbelt så många in på Minpension.se för att se hela pensionen. I Malmö skapades flest prognoser i Skåne län under veckan; 17 859 stycken. Den största procentuella ökningen stod Staffanstorp för med 185 procent fler prognoser.

- Det orange kuvertet är en bra årlig påminnelse om att se över hela pensionen, men kuvertet visar bara information om den allmänna pensionen från staten. Genom att logga in på Minpension.se får du information också om din tjänstepension samt även eventuellt eget, privat sparande. Dessutom finns möjlighet att göra en pensionsprognos, säger Anders Lundström vd på Minpension.se.

I år är Pensionsmyndighetens kampanj större än tidigare och målet är att få fler att göra prognoser på Minpension.se. År 2018 ska antalet användare av Minpension.se ha ökat från dagens två miljoner till närmare 4,5 miljoner.

- Det är viktigt att ha pensionskoll. Vi har märkt att många, i synnerhet kvinnor, har låg förväntan på sin pension och därför blir positivt överraskade när de ser sin prognos på hela pensionen, säger Anders Lundström.

Antal pensionsprognoser vecka 12 och 13
Tio i topp i Skåne

V12                    V13

Malmö              8 577                 17 859

Helsingborg      3 452                   6 558

Lund                3 167                   6 077

Kristianstad      1 346                   2 746

Ystad               1 067                   1 994

Ängelholm          851                    1 605

Trelleborg           747                      941

Hässleholm         845                      922

Landskrona         777                      848

Höör                   473                      788

Anders Lundström, vd Minpension.se, 08-522 785 44 eller 070-509 98 44
Pressansvarig Maria Eklund, 08-522 785 42 eller 070-555 83 80

Om Minpension.se

Minpension.se ger individuell, enkel och samlad pensionsinformation till alla som tjänar in till pension i Sverige. Minpension.se är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen och är ett dotterbolag till Svensk Försäkring. Tillsammans ger vi dig en samlad bild av din intjänade pension samt möjlighet att göra individuella pensionsprognoser. Tjänsten nås direkt på www.minpension.se och på försäkringsbolags och bankers internetkontor. Portalen nås även via Pensionsmyndighetens hemsida. Tjänsten har idag cirka två miljoner användare.