Mer än dubbelt så många pensionsprognoser i Västmanland under vecka 9

I förra veckan damp Pensionsmyndighetens orange kuvert ner i brevlådorna i Västmanland. Under veckan gjorde västmanlänningarna tillsammans drygt 12 000 pensionsprognoser på Minpension.se. En ökning med 133 procent jämfört med veckan innan.

När boende i Västmanland i förra veckan fick sitt orange kuvert med information om den statliga pensionen väcktes nyfikenheten hos många i länet att se hela sin pension. Under veckan loggade mer än tre gånger så många in på Minpension.se och mer än dubbelt så många gjorde en pensionsprognos jämfört med en vecka tidigare.

- Det orange kuvertet är en bra årlig påminnelse om att se över hela pensionen, men kuvertet visar bara information om den allmänna pensionen från staten. Genom att logga in på Minpension.se får du information också om din tjänstepension samt även eventuellt eget, privat sparande. Dessutom finns möjlighet att göra en pensionsprognos, säger Anders Lundström vd på Minpension.se.

I år är Pensionsmyndighetens kampanj större än tidigare och målet är att få fler att göra prognoser på Minpension.se. År 2018 ska antalet användare av Minpension.se ha ökat från dagens två miljoner till närmare 4,5 miljoner.

- Det är viktigt att ha pensionskoll. Vi har märkt att många, i synnerhet kvinnor, har låg förväntan på sin pension och därför blir positivt överraskade när de ser sin prognos på hela pensionen, säger Anders Lundström.

Anders Lundström, vd Minpension.se, 08-522 785 44 eller 070-509 98 44
Pressansvarig Maria Eklund, 08-522 785 42 eller 070-555 83 80