Analysguiden: Bra försäljning i väntan på FDA

Med en starkare och mer strukturerad intern säljorganisation rapporterade Miris en nettoomsättning på halvåret över vår förväntan. Vi justerar våra prognoser och landar på en riktkurs om 0,054 kronor med rek. Öka.

Miris marknadsför och säljer ett egenutvecklat instrument med tillbehör och förbrukningsprodukter för analys av mängd näring och en­ergi i mjölk. Fokus ligger på analys av bröstmjölk avsedd för tidigt födda barn med behov av mjölk till rätt kvalitet. Försäljning sker genom den egna försäljningsstyrkan men även via distributörer.

För att vidare driva tillväxt har fokus flyttats från distributionsnätverket till den egna försäljningsstyrkan. Denna har dels förstärkts med ytterligare en person och dels med nya och förbättrade verktyg och processer. Med mindre fokus på distributörer kommer bolaget närmare marknaden och kan således proaktivt bearbeta denna. Denna strategiska förändring har till synes redan börjat bära frukt.

Under årets första hälft uppgick försäljningen till cirka 7,4 miljoner kronor, vilket var över vår förväntan. Försäljning av förbrukningsvaror utgör fortfarande en liten andel av försäljningen men kommer rimligtvis stiga allt eftersom basen av installerade instrument blir större. Vidare kommer den efterfrågade standardlösningen som säkerställer instrumentens kalibrering sannolikt att lanseras innan årets slut. Vi förväntar oss en positiv effekt av detta relativt omgående både i termer av försäljning och marginaler.

Även kostnaderna var högre än väntat för årets första sex månader. Vi justerar upp intäkter liksom kostnader för resterande två kvartal. Med anledning av den utdragna processen om ett försäljningsgodkännande i USA har vi förskjutit en del av den prognostiserade försäljningen under 2018 till 2019. Genom att nuvärdesberäkna framtida prognostiserade kassaflöden landar vi på ett motiverat pris per aktie om 0,054 kronor (0,07) med rekommendationen Öka.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.