Beskrivning av Capital Oils nya verksamhetsinriktning.

Capital Oil är efter förvärvet av Misen Enterprises AB inne i en helt ny utvecklingsfas. För att ge aktiemarknaden en detaljerad och aktuell uppdatering av Capital Oils nya verksamhetsinriktning publiceras bifogade bolagsbeskrivning med följande huvudsakliga innehåll.

• Affärsmodell och strategi
  • Organisation och joint activities
  • Sammanfattning av den ukrainska energisektorn
  • Riskexponering
  • Ekonomiska rapporter 2007 – 2011
  • Styrelse och ledning och revisorer
  • Aktieägare och insiders
  • Information om ev. legala processer, utdelnings- och informationspolicy samt ansvarsuttalande från styrelsen,

Leif Larsson, VD

e-post leif@capitaloil.se

Capital Oil är ett svenskt oljeprospekterings- och produktionsbolag med verksamhet i Ukraina. Capital Oil grundades 2004 och aktien handlas sedan 12 juni 2007 på NasdaqOMX First North.

Genom förvärvet av Misen Enterprises AB, med dess ukrainska dotterbolag Kapatygaz, erhöll Svenska Capital Oil AB 2011 rättigheterna till 50,01 % av avkastningen från ett gasutvinningsprojekt i Ukraina som kommer att tillföra Capital Oil betydande gastillgångar. Detta förvärv betalades genom nyemission av aktier.

Rättigheterna till gasutvinning erhålls genom ett produktionssamarbete i ett s.k. Joint Activity Agreement (”Partneravtal”) mellan Capital Oils helägda dotterbolag Misen Enterprises AB, Karpatygaz och Ukrgazvydobyvannya, den största producenten av naturgas i Ukraina, dotterbolag till statliga Naftogaz Ukraine. Värdet av dessa tillgångar har värderats av PriceWaterhouseCoopers i Ukraina och bedöms avsevärt överstiga likviden för Misen.

Capital Oil har sitt säte i Göteborg och aktien handlas på First North under beteckningen COIL. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq OMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommision AB.

Taggar: