Misen Energy AB (publ) kommenterar artiklarna i Expressen publicerade den 25-26 juni 2014

Expressen publicerade den 25 och 26 juni 2014 artiklar om Misenkoncernen.  Artiklarna innehåller felaktiga uppgifter som kan vara vilseledande för investerarna.

Misens Joint Activity (JA) Agreement i Ukraina handlar om att renovera och förbättra ett antal produktionsbrunnar och att bygga booster compressor-stationer. Detta uppnås genom tillhandahållande av ny teknik för att öka produktionen. Misen ansvarar för att säkra finansiering för denna uppgradering. Som betalning har Misen rätt till hälften (50,01%) av nettoresultatet efter skatt för den ökade naturgasproduktionen ovanför baslinje (jämfört med ett scenario om ingenting hade gjorts).

Dessa uppgifter och ytterligare information om JA-samarbetet finns och har funnits på Misens hemsida
(
http://www.misenenergy.se/en/main/business/agreement) och har presenterats i Misens finansiella rapporter (även dessa finns på http://www.misenenergy.se). Expressen har uppenbarligen missförstått innebörden av och villkoren för JA.

För att bedöma förutsättningarna för JA, har Misen under 2013 beställt en oberoende Competent Persons Report som har konstaterat följande nettoreserver och resurser hänförliga till Misen som medlem i JA avseende samtliga projekt för utvecklingsperioden 2013-2030: 1P (bevisat tillgängliga) 14,065 miljoner kubikmeter och 2P (bevisade och sannolika) 17,157 miljoner kubikmeter. Denna information har tidigare kommunicerats i ett pressmeddelande av den 6 september 2013 liksom i följande finansiella rapporter: delårsrapporten publicerad den 29 november 2013, reviderade årsredovisningen publicerad den 8 april 2014 och delårsrapporten publicerad den 27 maj 2014.

En förteckning över Misens aktieägare finns tillgänglig på bolagets hemsida (http://misenenergy.se/en/main/investors/shareholders). Beträffande uppgifterna i Expressens artikel om vad som sägs vara yttersta ägare av aktier i Misen, har bolaget, liksom andra noterade bolag, ingen möjlighet att fastställa bakomliggande ägarstrukturer. Misen följer all relevant lagstiftning och relevanta börsregler avseende information om aktieägare.

För ytterligare information kontakta:

E-post:  goran@misenenergy.se

Misen Energy AB (publ) (tidigare Svenska Capital Oil AB (publ)) är ett svenskt olje- och gasprospekterings och produktionsbolag verksamt i Ukraina. Bolaget grundades 2004 och aktien handlas sedan den 12 juni 2007 på NASDAQ OMX First North.
Misen Energy AB (publ) förvärvade under 2011 samtliga aktier i Misen Enterprises AB och dess helägda ukrainska dotterbolag, LLC Karpatygaz, inklusive rättigheterna till 50,01 % av intäkter och vinst från ett gasproduktionsprojekt i Ukraina.
Rättigheterna och samarbetet avseende gasutvinning regleras av ett Joint Activity Agreement mellan Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz (tillsammans 50,01 %) och PJSC Ukrgazvydubovannya (49,99 %), den största privata producenten av naturgas i Ukraina, dotterbolag till det statliga Naftogaz, Ukraina.
Samarbetsprojektets syfte är att avsevärt öka produktionen av gas och olja genom införande av modern teknik och ett omfattande investeringsprogram.
Misen Energy AB (publ) har sitt säte i Stockholm och aktien handlas på NASDAQ OMX First North under beteckningen MISE.
Bolagets Certified Adviser på NASDAQ OMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommission AB.
För ytterligare information se vår websida: www.misenenergy.se