Rättelse av pressmeddelande avseende information om Q1 2016 Misen Energy AB  (publ)

I det pressmeddelande som publicerades tidigare idag uppgavs felaktiga uppgifter avseende resultat per aktie och produktionsvolymer. De rättade uppgifterna tillsammans med Q1 2016 återfinns nedan.

Nedan följer en sammanfattning aven finansiella information som ges i Q1 rapporten 2016 från Misen Energy AB  (publ) som publiceras idag. Den fullständiga rapporten är bifogad och finns också tillgänglig på både svenska och engelska på bolagets hemsida: http://www.misenenergy.se/en/main/investors/reports_se/delarsrapporter

Resultat i sammandrag:

• Det förnyade investeringsprogrammet har resulterat i ökad produktion i vissa produktgrupper
  • Under Q1 2016 mötte Misen lägre försäljningspriser kombinerat med högre skatt på utvinning av naturtillgångar och fortsatt försvagning av UAH detta resulterade i att koncernens rörelseresultat sjönk med 50 % i jämförelse med samma period 2015och att koncernens omsättning sjönk med 11%.
  • Resultat per aktie ökade med 80 % jämfört med Q1 2015
  • På grund av den höjda skatten på utvinning av naturtillgångar investerade JA 79 % mindre under Q1 jämfört med Q1 2015

Väsentliga händelser:

• I början av februari 2016nådde Misen Enterprises en överenskommelse med JA partnern PJSC Ukrgasvydobuvannya avseende driften av Khrestyshchenska BCS, enligt denna överenskommelse hyr JA ut Khrestyshchenska BCS till PJSC Ukrgasvydobuvannya som i gengäld förbinder sig att svara för den gas som behövs för driften av BCS.
  • Situationen avseende skatt på utvinning av naturtillgångar har förvärrats efter att skattesatserna satts till 29 % på utvinning av gas från ett djup understigande 5 000 meter och 14 % på djup överstigande 5 000 meter för privata gasproducenter. Dessa förändringar ökar den diskriminering som JA:n utsätts för i förhållande till andra privata gasproducenter.
  • Under Q1 2016 har den ukrainska valutan förlorat 11,7 % i värde jämfört med den svenska kronan. Kursen 31 december var 0,3468 och 31 mars 0,3061.

Januari - mars 2016:

• Koncernens rörelseresultat uppgick till 28 578 TSEK (57 111)
  • Koncernens omsättning uppgick till 207 490 TSEK (231 850)
  • Resultat per aktie: 0:09 SEK (0:05)
  • Produktion av naturgas 164 mmcm (153)

Väsentliga händelser efter Q1 2016:

• Moderbolaget har med Prolux Resources AG överkommit om ett lån om 500 TEUR. Detta lån säkrar finansieringen av Misen svenska verksamhet under de kommande 4 månaderna
  • Bolaget informerade Ukrainas Justitiedepartement Bolaget har följt de regler i paragraf 8.1 i det bilaterala investerings avtalet mellan länderna detta för att lösa tvisten genom förhandlingar och att den ukrainska regeringen inte har återkommit till bolaget i frågan. Den ukrainska regeringen har meddelat bolaget att den fortfarande anser att det finns möjlighet till en förhandlingslösning och att den ukrainska regeringen fortsatt är öppen för en sådan. Styrelsen fortsätter att undersöka olika vägar för att lösa investeringstvisten på ett för Bolaget fördelaktigt sätt och kommer löpande att rapportera om utvecklingen
  • Under april till mitten av maj fortsatte Misen Enterprise AB dotterbolag LLC Karpatygaz som är ansvarigt för driften av JA att hyra ut Khrestyshchenska BCS till PJSC Ukrgasvydobuvannya som i gengäld förbinder sig att svara för den gas som behövs för driften av BCS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tel.:        +46 31 759 50 72
Mobil:     +46 709 45 48 48
E-post:    goran@misenenergy.se

Misen Energy AB (publ) (tidigare Svenska Capital Oil AB (publ)) är ett svenskt olje- och gasprospekterings och produktionsbolag verksamt i Ukraina. Bolaget grundades 2004 och aktien handlas sedan den 12 juni 2007 på Nasdaq First North.Misen Energy AB (publ) förvärvade under 2011 Misen Enterprises AB och dess ukrainska dotterbolag, LLC Karpatygaz, inklusive 50,01 % av rättigheterna till intäkter och vinst från ett gasproduktionsprojekt i Ukraina. Enligt IFRS-reglerna betraktas denna transaktion som ett omvänt förvärv. Förvärvet betalades genom nyemission av aktier.Rättigheterna till gasutvinning erhålls genom ett produktionssamarbete i ett s.k. joint activity project som regleras av ett Joint Activity Agreement mellan Misen Energy AB (publ):s direkt och indirekt helägda dotterbolag, Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz (tillsammans 50,01 %) och PJSC Ukrgasvydobuvannya (49,99 %), den största producenten av naturgas i Ukraina och ett dotterbolag till det statliga NJSC Naftogaz (Ukraina). Värdet av dessa tillgångar bedöms betydligt överstiga likviden för Misen Enterprises AB. Samarbetsprojektets syfte är att avsevärt öka produktionen av gas och olja genom införande av modern teknik och ett omfattande investeringsprogram. Misen Energy AB (publ) har sitt säte i Stockholm och aktien handlas på First North under beteckningen MISE.
Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North är Consensus Asset Management AB (tidigare Thenberg & Kinde Fondkommission AB).
För ytterligare information se vår websida: www.misenenergy.se.