ANHÖRIGDAGEN 2015 – första söndagen i maj

Missing People Sweden (MPS) arrangerar första söndagen i maj ”Anhörigdagen 2015”.
Anhörigdagen har till syfte att lyfta fram de över 7000 försvinnanden som sker i Sverige varje år med en rikstäckande sökinsats. Huvudmålet med aktiviteten är att stödja anhöriga och hitta de saknade.

Söndagen den 3 maj, med start klockan 12:00 över hela landet, kommer MPS genomföra sökinsatser efter saknade personer. De av MPS lokalavdelningar som har ett ärende kommer att arrangera en sökinsats, och de lokalavdelningar som just då saknar ärende kommer att stödja närliggande lokalavdelningar eller arrangera informations- och utbildningsträffar.

MPS har redan nu tiotusentals personer registrerade i sitt sökregister, men hoppas att på detta sätt nå ut till ytterligare frivilliga som kan hjälpa genom att delta, samt få mer information om hur MPS arrangerar sina insatser.

”Det här är en aktivitet där hela MPS organisation samlas mot ett och samma mål vid ett och samma tillfälle. En manifestation som visar på MPS engagemang, kompetens, bredd och djup. Givetvis hoppas vi att många som redan nu hjälper anhöriga och oss ansluter, men också att nya nu tar tillfället i akt och tar sig till samlingsplatserna för att på plats få se hur det går till och hur viktig deras medverkan vid en insats är”, säger Peder Schillerström, en av dem som var med och grundade MPS.

Information om samlingsplatser kommer att finnas på MPS hemsida (www.anhorigdagen.se) och på Facebook-sidan (www.facebook.com/MPSweden). Annonsering kommer också att ske lokalt. Allt detta publiceras under vecka 15-16, dvs 1-2 veckor före 3 maj.

Företagare som vill hjälpa MPS med Anhörigdagen 2015 har många möjligheter. Bussbolag, lokaltidningar, matkedjor m.fl. som vill hjälpa till får gärna maila event@missingpeople.se så kommer MPS att kontakta dessa.

För mer information kring Anhörigdagen, kontakta Kenneth Söderlund, 0733 626074 eller Peder Schillerström, 0709 121255

Mail press@missingpeople.se

Missing People Sweden är en ideell organisation som publicerar efterlysningar samt samordnar och genomför skallgångar av försvunna personer i Sverige. Vi har ett nära samarbete med anhöriga och Polisen och tar alltid poliskontakt innan vi lägger upp en efterlysning med MPS som avsändare. Organisationsnummer 802463-5867 Hemsida: http://www.missingpeople.se