Livsviktiga undantag från drönarförbudet

Report this content

Datainspektionen har nu öppnat för möjligheter till undantag och lättnader i det förbud som föreslagits mot användningen av drönare utrustade med kamera.

Dessa lättnader ser vi som mycket välkomna och som ett livsviktigt steg för vår verksamhet och för andra som använder drönare som ett effektivt och säkert arbetsredskap i olika sammanhang.

För oss är spaning med drönare ett mycket effektivt tillskott i vårt arbete att söka försvunna personer. Det är också en säkerhetsutrustning för våra ideellt arbetande medlemmar. Många av våra sökningar sker i svår terräng där det är förenat med stora risker att söka med enbart människor på marken. Med drönare har vi möjlighet att söka i områden som är mycket svårtillgängliga och vi kan göra det betydligt snabbare. Det senare kan innebära en livsavgörande skillnad särskilt under den kallare delen av året då tidsaspekten är extra viktig för om en eftersökning ska sluta lyckligt.

Vi har förståelse för att drönare kan missbrukas men anser det djupt olyckligt om det ska avgöra om ett effektivt redskap därmed tas ifrån oss i vårt arbete. De regler vi sätter upp för hur drönare används i vår verksamhet innebär att riskerna för missbruk minimeras och att den personliga integriteten inte ska kunna äventyras.

Från Missing People kommer vi nu att söka tillstånd från samtliga länsstyrelser för att snabbt kunna fortsätta använda drönare i vårt arbete. Drönare kan vara det som avgör om vi kan hitta en försvunnen person levande.

Vid frågor kontakta:

Ordförande Magnus Idebro 070 343 54 44 magnus.idebro@missingpeople.se
Verksamhetschef Helene Brinkenfeldt 073 362 58 51 helene.brinkenfeldt@missingpeople.se

Missing People Sweden (MPS) är en ideell organisation som hjälper polis och anhöriga med att publicera efterlysningar och arrangera skallgångar när människor försvinner spårlöst. Vi arrangerar på kort tid skallgång för att rädda liv och kan snabbt mobilisera stora sök

Taggar: