Ny konceptbil med miljövänlig prestandadiesel och fyrhjulsdrift från Mitsubishi Motors

Report this content

En strävan efter att skapa en miljövänlig bil utan att ge avkall på varken säkerhet, prestanda, komfort eller ett överkomligt pris har lett till Mitsubishi Motors konceptbil ”Concept-cX”. Den visas första gången på Frankfurt Motor Show i september.
— Vår miljöstrategi innebär att vi utvecklar motorer med låg förbrukning och låga utsläpp, noga tänker igenom tillverkningsprocesser och materialval utan att för den skulle göra avkall på andra viktiga saker, säger Anders Erngren, produktchef på Mitsubishi Motors i Sverige.

Mitsubishi Motors har tillverkat uppskattade fyrhjulsdrivna bilar i över sjuttio år med bevisad kapacitet och hållbarhet. Mest utstuderat är de bilar som givit märket hela tolv vinster i Dakarrallyt, varav de senaste sju åren i rad.

Den nya konceptbilen har en Euro 5-dieselturbo på 1,8 liter med låg förbrukning, låga utsläpp och givetvis partikelfilter. Den har utvecklats i samarbete med Mitsubishi Heavy Industries Ltd. Växellådan blir en så kallad CVT-låda, en automatlåda som kan växlas manuellt. Den har samma elektroniska fyrhjulsdriftsystem som nya Outlander.

— Det innebär en bil med bra prestanda samtidigt som den blir bränselsnål och miljövänlig, säger Anders Erngren.

Utseendet är karaktäristiskt som vanligt med den skarpa och lite uppkäftiga grillen och dynamiska former. Konceptbilen är 4,10 meter lång.

Ytterligare miljöhänsyn uppnås med gröna plaster –”Green Plastics” – en teknologi utvecklad av Mitsubishi Motors Corporation för plastdetaljer i interiören.
— Miljöhänsyn handlar om mer än bränsleförbrukning och utsläpp, säger Anders Erngren och nämner några av de som Mitsubishi Motors ägnar sig åt inom ramen för sitt miljöprogram:
§ Motorer som passar olika regionala behov och användningsområden där en renare dieselmotor för Europa är en av lösningarna
§ Grön plast
§ Noggranna tillverkningsprocesser för att hålla energiförbrukningen så låg som möjligt

Den nya konceptbilens motor beräknas vara ute på marknaden under 2009.