Förändrade bolånevillkor oroar unga - sex förhandlingstips

Report this content

Nyligen undersökte MittBolån.se vad effekten av Riksbankens sänkning av reporäntan blev på den svenska bolånemarknaden. Det visade sig att två av tre unga bolånetagare oroar sig för att räntan ska gå upp eller att amorteringskraven på bolånen ska höjas. Lagom till det nya året delar MittBolån.se med sig av sina bästa tips för unga vuxna som vill ta ett färskt grepp om sin bolåneränta.

Undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av låneförmedlaren MittBolån. 1012 personer i åldrarna 18-74 år deltog, varav 313 var i åldern 18-34 år.

I undersökningen kom det fram att hela 66 procent av unga bolånetagare, 18-34 år, oroar sig för ränteökningar eller höjda amorteringskrav. Medan 28 procent oroar sig för att räntan ska gå upp, oroar sig 21 procent för att amorteringskraven ska höjas. Samtidigt oroar sig 17 procent för båda alternativen. Med detta i åtanke har Lena Wallin, affärsutvecklare på MittBolån.se, sammanställt sina bästa tips för unga som ska ta bolån och/eller vill få ner ner sin bolåneränta.

Så blir du en bolånevinnare

• Kolla inte lånelöften hos för många banker (som mäklaren ofta säger att du ska göra). Varje gång du kollar ett lånelöfte så tar banken en kreditupplysning. Ju fler kreditupplysningar som tas desto sämre kreditvärdighet får du. Detta kan påverka din möjlighet att få en bra rabatt på räntan i slutändan. Lånelöften ger dig ingen information om vilken ränta du får utan det är bara ett förhandsbesked om att du får låna. Enda gången man ska kolla med fler banker om ett lånelöfte är om man är missnöjd med beloppet, alltså att man vill ha ett högre lånebelopp.

• När man har fått ett beviljat lånelöfte är det bäst att "ta det lugnt" med sin ekonomi. Ta helst inga nya kreditupplysningar, köp inga prylar på avbetalning o s v. Det kan vara så att man förstör sin kreditbild och när det blir dags för banken att betala ut lånet och man ska tillträda sitt nya boende så säger banken nej för att kalkylen inte går ihop.

• Bind inte lånet för länge! Känner man att man vill ha lite mer koll på sin boendekostnad så kan man välja att binda en del eller hela lånet. Men tänk på att sätta bindningstiden i relation till hur länge du tror att du kommer att ha bostaden. Om man köper en 1:a som man planerar att bo i i 2-3 år så kan man inte binda lånet på 5 år. Löser man upp bundna lån i förtid så kostar det en slant, så kallad ränteskillnadsersättning. Det här är bankerna ofta dåliga på att förklara.

• Hos många banker försvinner den förhandlade ränterabatten efter 1 år och då måste man på nytt kavla upp ärmarna och lägga ner tid på att förhandla och kanske byta bank igen. Men detta gäller inte alla banker. Kolla med banken vad som gäller hos just dem.

• När du ändå är igång och ska se över dina lån/din ekonomi, passa då på att tänka igenom om det kanske är läge att baka in ett dyrt privatlån till bolån eller låna upp till en snart kommande renovering. Det är lika bra att göra sånt här samtidigt. Se också till att ha en färsk värdering av ditt hus/din bostadsrätt. Dels kan det ge ett bra låneutrymme och dels kan det förbättra belåningsgraden, vilket i slutändan kan göra skillnad på räntan. Värderingen kan du få hjälp med av en mäklare.

• Det finns privata bolåneförmedlare som kan hjälpa till med ränteförhandlingen och hitta de bästa lånevillkoren för varje person. Det fungerar på ett liknande sätt som hos försäkringsmäklare, det vill säga att kostnaden tas av långivaren istället för låntagaren. MittBolån.se är den största aktören inom detta segment för närvarande.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 31 oktober - 2 november 2014 genomfördes sammanlagt 1012 intervjuer med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige via YouGov Sveriges internetpanel. Av dessa personer var 313 i åldern 18-34 år.

För mer information, vänligen kontakta:
Lena Wallin, affärsutvecklare och projektledare, MittBolån.se
E-post:  lena.wallin@mittbolan.se

Om MittBolån.se
MittBolån.se är en låneförmedlare som hjälper bolånekunder med att förhandla sina räntor via internet. MittBolån.se sköter all kommunikation med banken, vilket både blir enklare och tryggare för kunden.

Företaget grundades år 2013 och är en del av koncernen Schibsted.
www.mittbolan.se

Taggar: