Låg kunskap om slopade amorteringskrav

Report this content

Igår meddelade Finansinspektionen att de inte går vidare med förslaget om amorteringskrav på bolån. Det är ett beslut som MittBolån.se välkomnar. En ny undersökning från låneförmedlaren visar nämligen att förslaget redan har hunnit skapa förvirring. Sju av tio svenskar vet inte vad amorteringskraven innebär. Var fjärde person tycker dessutom att bolånemarknaden har blivit alltför komplicerad under det senaste året.

Undersökningen genomfördes av YouGov 17–19 april 2015 på uppdrag av låneförmedlaren MittBolån.se. 1004 svenskar i åldern 18 till 74 deltog och svarade på frågor kring bolånemarknaden.

Finansinspektionens tidigare förslag om amorteringskrav har blivit vida omskrivet och debatterat, men hur såg det egentligen ut med svenska folkets kunskap i ämnet?

En fråga som ställdes i undersökningen var ”Vad innebär de nya amorteringskraven som Finansinspektionen högst sannolikt kommer att införa från 1 augusti 2015?”. På frågan var svaret vet ej” mest populärt (37%). På andra plats kom det korrekta svaret ”Att jag måste betala av bolånet till 50 procent av bostadens värde om jag tar ett nytt bolån istället för att kunna välja att enbart betala ränta på lånet” (28 %). Övriga 36 procent av de 1004 undersökningsdeltagarna angav något av de fem felaktiga alternativen. Det betyder att 73 procent av svenskarna inte ens vet vad de föreslagna amorteringskraven gick ut på.

Höginkomsttagare, med en årlig hushållsinkomst på 700 000 kronor eller mer, har dock hållit sig långt mer insatta än övriga grupper. Nära hälften i den inkomstkategorin (44%) angav rätt svar på vad de nya amorteringskraven innebar. Av dem som bor i hushåll med en årlig inkomst på 300 000 eller mindre valde 19 procent det korrekta alternativet, medan varannan person svarade ”vet ej”.

- Gårdagens besked om slopade amorteringskrav ser vi på MittBolån.se som något positivt. Inte bara hade kraven försämrat bolånetagares privatekonomi och försvårat för till exempel unga och låginkomsttagare att ta sig in på bostadsmarknaden. Redan på förslagsstadiet har de även hunnit skapa förvirring om vad som gäller på bolånemarknaden generellt. I undersökningen svarade 44 procent av 18-34-åringarna att de inte vet vad amorteringskraven innebär. Motsvarande siffra bland låginkomsttagarna var hela 50 procent, säger Christoffer Cederschiöld, VD, MittBolån.se.

Komplicerad bolånemarknad
På frågan om undersökningsdeltagarna tycker att reglerna och villkoren på bolånemarknaden har blivit alltför komplicerade under de senaste 12 månaderna svarade 27 procent ”ja” och 42 procent ”nej”. Var tredje person (31%) angav att de inte är insatta.

En region som sticker ut i frågan är Norra Sverige. Här tycker nära två av fem invånare (37%) att bolånemarknaden har blivit alltför komplicerad, vilket kan jämföras med Stockholm (22%) och regionen Skåne, Halland och Blekinge (23%).

Topplista: Innebörden av Finansinspektionens amorteringskrav enligt svenska folket
1. Vet ej (37%)
2. Att jag måste betala av bolånet till 50 procent av bostadens värde om jag tar ett nytt bolån istället för att kunna välja att enbart betala ränta på lånet (28%)

3. Att jag måste börja amortera på alla bolån jag har hos banken om jag inte redan gör det (25%)
4. Att jag inte kan få lån för att köpa en bostad om jag inte kan betala av den till minst 80 procent (7%)

5. Att jag inte kommer behöva betala någon ränta till banken så länge jag amorterar/betalar av på lånet (2%)
6. Att jag inte kan sälja min bostad förrän jag har betalat av 100 procent av lånet (1%)
7. Att jag får rabatt hos banken om jag köper fler fastigheter än en (1%)

Topplistan är baserad på 1004 personers (18-74 år) svar på frågan ”Vad innebär de nya amorteringskraven som Finansinspektionen högst sannolikt kommer att införa från 1 augusti 2015?”

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17 - 19 april 2015 genomfördes sammanlagt 1004 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel med män och kvinnor, 18-74 år, i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Christoffer Cederschiöld, VD, MittBolån.se
E-post: christoffer.cederschiold@mittbolan.se

Om MittBolån.se
MittBolån.se är en låneförmedlare som hjälper bolånekunder med att förhandla sina räntor via internet. MittBolån.se sköter all kommunikation med banken, vilket både blir enklare och tryggare för kunden.

Företaget grundades år 2013 och är en del av koncernen Schibsted.
www.mittbolan.se

Taggar: