Mitthem ansöker om bygglov för nytt projekt

Två souterränghus med sammanlagt femtio lägenheter ett stenkast från Bergsgatan. Det är planen när Mitthem lämnar in bygglovsansökan. - Vi har en bra framdrift i våra projekt och följer vår strategiska tillväxtplan. Nu siktar vi på en byggstart på Hermes till sommaren, säger Marie Selin, vd.

Det är ett så kallat Kombohus Mini enligt SABO:s koncept som ska byggas på Hermes i hörnet avSkolhusallén/ Nygatan . I två huskroppar ska ett 50-tal ettor och tvåor inrymmas. Husen kommer att bli i fyra våningsplan souterräng med balkonger längs med långsidorna.

- Det är stor efterfrågan på mindre lägenheter så de här husen blir ett bra komplement till vårt bestånd, säger Marie Selin.

I Mitthems tillväxtplan ska bolaget bygga 500 lägenheter fram till 2021. Förutom de 195 lägenheterna på Norra kajen som färdigställs under året och de planerade 50 lägenheter på Hermes, finns långt gångna planer på 100-150 mindre lägenheter vid Mittuniversitetet.

- Vi går i väntans tider för ett besked från Stadsbyggnadskontoret gällande detaljplanen för kvarteret Förrådet. I bästa fall kan vi få två byggstarter under 2016, säger Marie Selin.

Intresset för lägenheterna i Trygghetsboende Skepparen har varit stort. Projektet går helt enligt plan med inflyttning i juni i år.

- Vi har 119 accepterade kontrakt och kommer sannolikt att teckna resterande kontrakt under de närmaste veckorna, säger Marie Selin.

I dag släpps även lägenheterna till kvarteret Primus som ligger precis vid vattnet på Norra kajen. Där byggs 56 vanliga hyreslägenheter med inflyttning i oktober i år.

Kombohus Mini:

• Kombohus Mini är tredje huset i SABOs prispressande Kombohusserie. Kombohus Mini är nyckelfärdiga hus med små yteffektiva lägenheter till låg produktionskostnad.
  • Kombohus Mini består av ettor på max 35 kvadratmeter och tvåor på max 45 kvadratmeter.

Bildtext: Kombohus Mini är ett nyckelfärdigt hus med små yteffektiva lägenheter. Observera att utformningen av ytskikt och färg kan komma att ändras.

Kontakt: Marie Selin, vd Mitthem 070-654 12 63
Birgitta Ulming, kommunikationschef 076-146 71 65

Taggar:

Om oss

Trygghet, glädje, hemma – tillsammans gör vi det goda livet möjligt! Mitthem ska tillhandahålla ett tryggt, säkert och prisvärt boende i Sundsvalls tätort. Verksamheten ska kännetecknas av hög kvalitet och god service i nära samarbete med kunden. Mitthem har drygt 5 700 lägenheter med en balansomslutning av 1,6 miljarder kr och en omsättning på cirka 370 Mkr förvaltar vi i en starkt decentraliserad organisation med 51 anställda. Vi ägs till 100 % av Sundsvalls kommun genom Stadsbacken AB.