Mitthem ansöker om bygglov för nytt projekt

Report this content

Havsutsikt men ändå nära skogen. Det är läget för Mitthems nya projekt Byhöjden med två hus och sammanlagt 88 lägenheter.

- Vi tror att det finns en efterfrågan på hyresrätter i det här området där det i dag mest finns villor och bostadsrätter, säger Per Nässbjer, fastighetsutvecklare.

Området som ska byggas ligger väster om Brf Bosvedjan och de två husen kommer att ligga upp mot skogsbrynet. Närheten till skog och friluftsområde kommer att prägla husen och området. Entreprenör blir NCC som vann den förnyade konkurrensutsättningen.
- Genom att använda oss av SABO:s punkthus som är både yt- och kostnadseffektiva och tack vare att vi får ett statligt investeringsbidrag på 20 miljoner går den tuffa kalkylen ihop, säger Per Nässbjer.

De 88 lägenheterna kommer att fördelas mellan 30 ettor, 28 tvåor och 30 treor och variera mellan 36 och 60 kvadratmeter. Hyran kommer att ligga mellan cirka 5000-7500 kronor i månaden och det kommer att vara inglasade balkonger på alla lägenheterna.

I Mitthems tillväxtplan är målet att bolaget ska bygga 500 lägenheter på sju år fram till 2021. Startskottet gick 2014 på Skönsmon och fram till nu har Mitthem färdigställt 232 lägenheter. Just nu pågår bygget Hermes på Södermalm med två lägre punkthus med sammalagt 51 lägenheter. Tillsammans med Byhöjden kommer det innebära att bolaget är på god väg att infria uppsatta nyproduktionsmål. De två husen i Byhöjden ingår i en första etapp där Mitthem planerar att bygga ytterligare tre hus.

Mitthems bostadsbyggande 2014-2017

• Vapelhöjden på Skönsmon, 37 lägenheter med inflyttning mars 2015.
  • Trygghetsboendet Skepparen på Norra Kajen, 139 lägenheter med inflyttning juni 2016.
  • Primus på Norra Kajen, 56 lägenheter med inflyttning oktober 2016.
  • Hermes på Södermalm, pågående bygge med 51 lägenheter med inflyttning sommaren 2018
  • Byhöjden väster om Bosvedjan, 88 lägenheter i en första etapp med planerad inflyttning sommaren 2019

Kontakt:
Per Nässbjer, fastighetsutvecklare 076-101 93 53