• Mjau/

”Självklart att kastrera sin utekatt” – veterinärens fem bästa tips för att öka katters värde i samhället

Report this content

– Självklart borde man kastrera sin utekatt! Bland annat så blir den lugnare, den mår bättre plus att man bidrar till att minska antalet nyfödda hemlösa katter som vi vet riskerar att inte få ett bra liv. Den uppmaningen kommer från Lena Myrenius, veterinär sedan 1991. Lena Myrenius arbetar idag på Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg. Här ger hon sina bästa tips till (blivande) kattägare.

Nu släpper kattmatstillverkaren Mjau den andra informationsfilmen i kampanjen #förvarendakatt. Denna gång fokuserar filmen på vikten av att kastrera sin katt. De båda filmerna (den första fokuserade på att minska antalet hemlösa katter) har redan via bara Facebook nått över 1,1 miljoner personer och intresset för kampanjen #förvarendakatt, där man vill bidra till att öka kattens värde i samhället, är enormt bland alla kattälskare.
– Det är inte tillräckligt ofta man gör en plan och budget för sitt kattägande, på samma sätt som man gör för en hund. Ett ansvarsfullt kattägande är förknippat med vissa kostnader, utöver foder. Ofta kommer dessa utgifter som en överraskning för nyblivna kattägare. Kostnaderna är inte höga, men har man inte planerat för dem kan det bli en tråkig överraskning, säger Lena Myrenius.

I Sverige finns idag uppskattningsvis 1,3 miljoner katter. Cirka 300 000 av dem är inte kastrerade, vilket varje år resulterar i tusentals lidande och hemlösa kattungar.

Förutom att medverka till ett minskat antal hemlösa katter som lider, ger kastreringen även andra fördelar.
– En kastrerad katt slipper styras av den starka könsdriften och blir därför ofta både lugnare och mer tillgiven. Men den stora vinsten är förstås ett minskat lidande då hemlösa katter har en snittlivslängd på bara två år och ofta lever i misär med parasitangrepp, infektionssjukdomar och följderna av olika skador. Med kampanjen #förvarendakatt hoppas vi bidra till att öka katternas värde i samhället och samtidigt bidra till ett minskat lidande, säger Fredrik Krook, marknads- och innovationschef på Lantmännen Doggy, som står bakom kampanjen.

Det finns cirka 100 000 hemlösa katter i Sverige och varje år överges katter över hela landet. Mängder av kattungar föds i det vilda. Det orsakar stort lidande för katterna och kostar samhället miljontals kronor. Totalt, för polisen och Länsstyrelsen, beräknas kostnaden uppgå till minst 15 miljoner kronor för ett år.

Den första #förvarendakatt-filmen, som fokuserade på huvudproblemet, det vill säga på hemlösa katter i allmänhet och katters värde i synnerhet, visades 268 049 gånger och delades cirka 13 776 gånger i olika sociala medier. Sammanlagt har de båda filmerna nått över 1,1 miljoner kattintresserade. Mjaus Facebook-sida har idag nästan 93 000 fans.

Veterinär Lena Myrenius bästa tips till nya (och gamla…) kattägare:

1. Gör en budget för ditt kattägande.
Ta reda på vilka kostnader som är förknippade med ett kattägande. Veterinärkostnader, försäkring, kastrering och id-märkning är kanske inga stora kostnader var och en för sig men kan sammanlagt bli en belastning.

2. Ta kontakt med din lokala veterinär
Här kan du få tips och råd och göra en tidig hälsokontroll av din nya familjemedlem.

3. Kastrera din katt.
Om din katt inte används i avel rekommenderar vi att den kastreras. Detta gäller både hon- och hankatter.

4. Vaccinera din katt
För att skydda din katt och för att hålla de smittsamma sjukdomar som finns i Sverige på en så låg nivå som möjligt, är det viktigt att vaccinera. I Sverige vaccinerar man i första hand mot två typer av kattsnuva och kattpest. Alla tre är smittsamma och besvärliga sjukdomar.

5. Id-märk din katt.
Det finns många fördelar med att id-märka sin katt. Den kanske allra viktigaste är om din katt skulle springa bort. Det finns två alternativ: tatuering/tångmärkning och microchip-märkning.

För ytterligare information:
Lena Myrenius, veterinär Blå Stjärnans Djursjukhus, myrenius.lena@telia.com
Fredrik Krook, marknads- och innovationschef, Lantmännen Doggy. tfn. 070-575 25 56, fredrik.krook@lantmannen.com     www.mjau.se

#förvarendakatt

Länk till nya filmen på Facebook: http://tinyurl.com/forvarendakatt
Länk till Mjaus facebooksida: https://www.facebook.com/Mjausverige
Länk till första filmen på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=JqaBIymWG1A

Kastrering (OBS cirkapris)
640-1 400 kronor beroende på djursjukhus och kön. Hankatt oftast billigare.

Försäkring (OBS cirkapris)
600-1 200 kronor beroende på kattras och försäkringsbolag.

Hemlösa katter i Sverige
Det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige. De viktigaste åtgärderna för att minska antalet hemlösa katter är att kattägare i högre utsträckning id-märker och kastrerar sina katter. Idag finns uppskattningsvis 1,3 miljoner katter i Sverige. Av dessa är 750 000 id-märkta (SKK Ägarregister) och cirka en miljon är kastrerade.

Så klarar sig hemlösa katter
Katter klarar sig dåligt på egen hand i naturen. De är inte tillräckligt bra på att jaga för att få tillräckligt med föda och lever ofta i misär på grund av svält och kyla. De lider också av parasitangrepp, sjukdomar och följderna av olika skador. Medellivslängden för en hemlös katt är två år jämfört med 12 år för en tamkatt.

Samhällets kostnad för hemlösa katter
I utredningen om en ny djurskyddslag (SOU 2011:75) uppskattade Länsstyrelserna sina kostnader för att hantera hemlösa katter under 2010 till 3 150 000 kronor och polisen uppskattade sina kostnader till 9 750 000 kronor bara i personalkostnader. Källa: http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Rapport%20Kattprojekt%202013.pdf

Katthem
Det finns cirka hundra katthem runtom i Sverige. Dessa är dock för få och har för lite resurser för att kunna ta hand om alla hemlösa katter.

Informationsprojektet #förvarendakatt
#förvarendakatt är ett långsiktigt projekt som syftar till att sprida information om hemlösa katters situation och därmed skapa opinion och öka medvetenheten hos allmänheten. Målsättningen är att öka antalet id-märkta och kastrerade katter, samt att öka kattens värde i samhället. Mer information om kampanjen, samt den första filmen, finns på www.mjau.se eller på facebook.com/Mjausverige. Mjaus Facebooksida, som idag uppemot 93 000 följare.

Utöver #förvarendakatt skänker Mjau kattmat till hemlösa katter via Kattfonden.

Länk till nya filmen på Facebook: http://tinyurl.com/forvarendakatt
Länk till Mjaus facebooksida: https://www.facebook.com/Mjausverige