MOB-015 data kommer att presenteras på American Academy of Dermatology

STOCKHOLM, 13 mars 2015 - Moberg Pharma AB (OMX: MOB) meddelade idag att professor Jan Faergemann från Hudkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och ansvarig prövare för fas-II-studien för MOB-015, bolagets produktkandidat för nagelsvamp, kommer att hålla en presentation vid det 73e årsmötet för American Academy of Dermatology (AAD), den 22 mars 2015 i San Francisco, Kalifornien.

Vid årsmötet för AAD presenteras den senaste forskningen inom diagnostik och behandling av hud-, hår- och nagelsjukdomar.

Professor Faergemann kommer att presentera en ”poster” som visar huvudresultaten från den nyligen avslutade fas-II-studien för MOB-015, Moberg Pharmas egenutvecklade topikala behandling av nagelsvamp. Presentationen kommer att hållas söndagen den 22 mars 2015, kl. 10:30 till 10:35, på Center E-Poster Presentation, Center 2 i sektionen för Infektion - Svamp. Postern kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.mobergpharma.se morgonen efter presentationen.

Peter Wolpert, VD, Telefon: 070 - 735 71 35, E-post: peter.wolpert@mobergpharma.se
Kjell Rensfeldt, F&U chef , Telefon: 070 - 712 4532, Email: kjell.rensfeldt@mobergpharma.se

Om denna information
Informationen lämnades för offentliggörande den 13 mars 2015, kl. 08.45.

Om MOB-015 och nagelsvamp
Nagelsvamp och relaterade problem har varit Moberg Pharmas fokus sedan starten 2006. Företaget saluför Kerasal Nail® (Emtrix® eller Nalox™ på vissa marknader), den ledande receptfria nagelsvampsprodukten i USA, via sitt försäljningsteam för receptfria produkter i USA och via distributörer i över 30 länder. MOB-015 är en egenutvecklad topikal formulering av terbinafin som tagits fram av Moberg Pharma och bygger på företagets erfarenhet från marknaden för receptfria nagelsvampspreparat.

Terbinafin är den mest använda tablettbehandlingen mot nagelssvamp med en försäljning som översteg mer än 1 miljard dollar innan patentutgång. Tablettbehandling med terbinafin medför risker, såsom interaktion med andra läkemedel och leverskador, vilka undviks med topikal behandling. Tidigare försök till topikal behandling med terbinafin har misslyckats på grund av svårigheten att leverera tillräckligt med aktiv substans genom nageln. Moberg Pharmas prekliniska och kliniska data bekräftar att MOB-015 levererar effektiva nivåer av terbinafin till nageln och till nagelbädden.

Nagelsvamp är en vanligt förekommande infektion som oftast orsakas av trådsvampar. Infektionen drabbar oftast tånaglar, även om också fingernaglar kan drabbas. Ungefär 10% av alla människor lider av nagelsvamp. I USA är MOB-015 avsedd för den attraktiva marknaden för receptbelagda preparat, som efter den senaste lanseringen av två nya topikala behandlingar beräknas överstiga 2 miljarder dollar endast i USA. Den outnyttjade potentialen är avsevärd eftersom majoriteten av patienterna idag är obehandlade.

Om Moberg Pharma
Moberg Pharma AB (publ) är ett snabbt växande svenskt läkemedelsbolag med egen försäljningsorganisation i USA och försäljning via distributörer i fler än 40 länder. Bolagets produktportfölj av receptfria läkemedel inkluderar produkter under varumärkena Kerasal®, Jointflex®, Kerasal Nail®, Domeboro®, Vanquish®och Fergon®. Kerasal Nail®(Emtrix®eller Nalox™på många marknader utanför USA) är det ledande preparatet för behandling av nagelsjukdomar i USA och i Norden. Portföljen utvecklas genom förvärv och inlicensiering av produkter samt genom produktutveckling med fokus på nyskapande läkemedelsadministrering av beprövade substanser. Moberg Pharma har kontor i Stockholm och New Jersey, och bolagets aktie (OMX: MOB) är noterad under Small Cap på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm. Se www.mobergpharma.se för mer information.