Redeye - Moberg Pharma: Utrymme för expansion

Emitteringen av ett femårigt obligationslån på 300 miljoner kronor ger Moberg Pharma en stark finansiell ställning utan ytterligare utspädning. Detta ger möjligheter till nya förvärv där bolaget kan expandera sina amerikanska OTC-affärer. Vi tror att utmaningen blir att hitta tillgångar till attraktiva multiplar. Som tidigare antytts av ledningen har konkurrensen hårdnat något under det senaste året. Det kommer att vara viktigt att leverera på kommande förvärv av nya produkter, då vi förväntar oss att försäljningstillväxten från befintliga OTC-produkter kommer att minskade avsevärt under 2016. Förväntad tillväxttakt är 5 % jämfört med 42 % under 2015. Den huvudsakliga värdedrivare under 2016 kommer att vara leverans av nya affärer och att Rx projekten går vidare i den kliniska utvecklingen. Vi sänker vårt motiverade värde i basscenariot (DCF värdering) till 69 (74) SEK. Läs mer i analysen nedan.

Den fullständiga analysen i PDF-format: http://goo.gl/XdnXVF

Detta är ett pressmeddelande från Redeye. Läs fler analyser på www.redeye.se.