Beatrice Ask föreslås ta över ordförandeskapet i konstitutionsutskottet

Moderaternas riksdagsgrupp har i dag beslutat att föreslå Beatrice Ask som tillfällig ordförande i konstitutionsutskottet under perioden september till och med december.

-           Beatrice Ask är en viktig person för Moderaterna med stor erfarenhet av både riksdagens och regeringens arbete. Beatrice kommer att bära med sig värdefulla erfarenheter och kunskap till rollen som ordförande i konstitutionsutskottet, säger Jessica Polfjärd, gruppledare i riksdagen för Moderaterna.

Beatrice Ask har sedan valet 2014 varit ordförande i riksdagens justitieutskott. Ask var Sveriges justitieminister i åtta år mellan 2006 och 2014 och tidigare skolminister åren 1991-1994.

Beatrice Ask ersätter konstitutionsutskottets ordförande Andreas Norlén under tiden för hans föräldraledighet i höst.

Moderaternas riksdagsgrupp har i dag även beslutat att föreslå Tomas Tobé som ordförande i justitieutskottet.

Charlie Forsberg

Pressekreterare (M)