Moderaterna: Lärare måste få vara lärare

Utbildningsminister Jan Björklund har idag meddelat att regeringen ska minska läraradministrationen och det välkomnas av Utbildningsutskottets ordförande Tomas Tobé (M).

- Moderaterna har varit tydliga med att lärarnas administrativa börda måste minska och vi välkomnar att alliansen nu tar ett första viktigt steg. Detta skapar förutsättningar för att eleverna får mer tid med sina lärare. Lärare måste få vara lärare, säger Tomas Tobé (M).

Enligt förslaget ska den administrativa bördan begränsas genom att de skriftliga individuella utvecklingsplanerna (IUP) helt tas bort i årskurs 6-9. I nämnda årskurser ges redan betyg som ger tydliga signaler om elevens kunskapsutveckling. I årskurs 1-5, där eleverna inte får betyg, kommer de individuella utvecklingsplanerna att tillämpas men i minskad omfattning.

- Moderaterna vill att fler steg ska tas utöver de förändringar som regeringen nu aviserar. Det är till exempel för mycket administration kring åtgärdsprogram och särskilt stöd för elever. Kommunerna har dessutom tillfört onödig administration och har också en hemläxa att göra, avslutar Tobé.